Přeskočit na hlavní obsah

Regina Loukotová: Architektura není vyhazování peněz

Regina Loukotová je architektka a rektorka
první soukromé vysoké školy architektury ARCHIP. Během studia na Českém vysokém učení technickém v Praze strávila semestr na The Oslo School of Architecture and Design v Norsku. Později spolupracovala se spoluzakladatelem norského ateliéru Snoehetta Martinem Roubíkem a jejich společný návrh na Velké egyptské muzeum v Gíze má ve své sbírce Národní galerie v Praze. S cílem učit architekturu jinak, globálně a v anglickém jazyce Regina Loukotová v roce 2010 založila soukromou vysokou školu ARCHIP (Architectural Institute in Prague) v Praze. V roce 2017/2018 strávila společně se synem Frantou pět měsíců na Carnegie Mellon University v Pittsburghu jako stipendistka Fulbright-Masarykova programu, aby blíže poznala způsob výuky architektury na tamní School of Architecture a také jakou úlohu může škola architektury zastávat ve veřejném prostoru. 

S Reginou Loukotovou hovořil Ladislav Loukota ze stránky Vědátor. Rozhovor je dvacátým dílem seriálu příběhů k 30. výročí Fulbrightovy komise. Videozáznamy najdete začátkem každého měsíce na našem YouTube kanále a Facebooku. V pátek Vám přinášíme částečný přepis rozhovorů zde na blogu.

Na úvod bych vám chtěl pogratulovat k netradičnímu, zajímavému příjmení! Smím-li se zeptat, jak jste k němu přišla? Odkud pocházíte, a proč jste se vydala směrem do architektury?
Nápodobně. :) Vím, že hodně Loukotů je z Rokycanska, já pocházím z Pardubic, odkud jsou i oba moji rodiče. Impulzem ke studiu pro mě byla architektonická studie pro přestavbu naší chaty i bytu od rodinného známého. Uchvátilo mě, jak je možné architektonickou skizzou navodit atmosféru a zároveň možnost vymyslet úplně vše, co na je na obrázku.

Asi nelze v rozhovoru s architektkou nezmínit, že jde stále o obor vnímaný majoritně jako svět mužů. Mění se tento dojem u mladé generace?

Zajímavé je, že dlouhodobě na školách architektury převažují dívky. Víme, kde se nám postupně ztrácí a proč jich tolik nepraktikuje. Je to velká škoda, ale je zřejmé, že se to v poslední době zlepšuje směrem k většímu zastoupení žen v praxi. Jde to ale velmi pomalu a velmi těžko.

Foto: Závěrečná fotka společného studentského projektu "Earth Building Workshop" v Lybijské poušti na západě Egypta, podzim 2021. 

A kde se tedy postupně studentky architektury ztrácí?
Ztrácí se v především v péči o rodinu. Na druhou stranu se trh práce s nabídkami na nižší úvazky a možnost práce online rozhýbává. Ženy se také více věnují architektuře, ale ne právě v samotnému navrhování.

Založila jste před víc jak dekádou soukromou vysokou školu architektury ARCHIP – co vás k tomu vedlo?
O škole jsme s manželem snili již od roku 2001 - v té době jsme byli oba velmi nespokojení se způsobem výuky na českých veřejných školách. Chtěli jsme provést změny primárně tam, na veřejné škole, kde jsme působili, ale nevyšlo nám to. Zároveň jsme zažívali, že zahraniční studenti, kteří se rozhodli v Česku studovat, neměli z čeho vybírat. Výuka v angličtině téměř neexistovala.

Foto: Regina Loukotová při výuce kurzu "Architectural Design," jaro 2022.

Je v zahraničí – ať už ve vámi často skloňovaném Norsku, nebo třeba v USA, kde jste byla na Fulbrightovi – přístup k výuce architektury významně odlišný?
Dnes, v roce 2022, ale vlastně i pár let dozadu, ten rozdíl není až tak markantní. I když rozdíly přeci jenom existují. Ve složení jednotlivých programů, ve vedení výuky, v nabídce zajímavých zadání, problémů, které se v rámci výuky řeší a o kterých se diskutuje. Řekla bych, že výuka, kterou jsem zažila na Carnegie-Mellon University je nám blíž, než ta skandidávská.

Takže jste si z výjezdu odnesla spíše poznání, že tudy cesta nevede?
Ne, to ne - já jsem se v Pittsburghu vlastně ujistila, že to, co zde ve škole ARCHIP děláme, děláme správně.

V čem vidíte vy jako architektka zásadní přínos architektonického návrhu oproti “běžnému” stavařskému plánu?
Máte pravdu, že architekti se obecně na výstavbě podílejí méně než v pěti procentech všech staveb vyžadujících stavební povolení - v jiných zemích to může být i menší procento. V projektování se pohybuje velké množství stavebních odborníků s autorizací a ti vytvářejí projekty, které vy asi zahrnujete pod pojem “běžné”. Zkráceně přínos architektonického návrhu vidím ve třech rovinách - 1.) kvalitně fungující dispoziční řešení stavby; 2.) objemové řešení objektu včetně odpovídajícímu řešení fasád, 3.) promyšlený vztah stavby ke svému bezprostředního okolí, ale napadají mě další a další (ekonomické, udržitelné a technologické výhody).

Foto: Regina Loukotová se studenty vítězného projektu designu tramvaje, kino Dlabačov, jaro 2022. 

A co postoj veřejnosti k architektuře? Když vzpomeneme třeba na kontroverzní přijetí projektu Kaplického knihovny, dá se říct, že Češi mají k architektuře nevoli?
Nene, to vůbec ne. Problém vidím ve vzdělání, a tím nemyslím to vysoké. Ve vzdělávání dětí, například již od mateřských škol, o vystavěném prostředí okolo nás, o výtvarném umění, hudbě apod. Vezměte si, jaké vzdělání jsme v těchto oblastech dostávali my... A bohužel na mnoha školách se toho málo změnilo.
Soutěž na Národní knihovnu a dění okolo ní - to byla velmi nešťastná věc - zejména díky organizaci celé soutěže a přístupu k jednomu vyvolenému návrhu. Bohužel tato situace téměř pohřbila konání architektonických soutěží vůbec a dodnes je jako odstrašující případ citována.

Existuje tedy nějaké pravidlo, jak dělat architektonickou soutěž správně?
Samozřejmě - návodů je několik a zkušených kanceláří, které vás soutěžním procesem bezpečně provedou, je už také dost. Zároveň Česká komora architektů zodpovídá, za jejich regulérnost a soulad se zákonem.

Jak se přístup veřejnosti nebo studentů k architektuře snažíte měnit?
V naší škole se snažíme mít trochu skandinávský přístup - přátelský, otevřený a bez hierarchie. Na našich studijních programech stále pracujeme a snažíme se je zlepšovat. Jednotlivé předměty inovujeme a vzájemně propojujeme tak, jak by výuka ve 21. století měla vypadat.
A směrem k veřejnosti? Snažím se být samozřejmě aktivní i mimo naši školu - účastním se porot architektonických soutěží, spolupracuji s médii, podporuji různé aktivity v našem oboru.

Foto: Regina Loukotová s kolegy a studenty při udílení cen Golden Roubik Award v pražském CAMPu, jaro 2022.  

S tím souvisí i dnes skloňovaný trend zelené architektury. Stavebnictví je jeden z oborů s největší uhlíkovou stopou. Co je jedna nejvýznamnější změna, která by to mohlo změnit?
To je těžká otázka… Napadá mě změna v jakémsi přeladění úhlu pohledu na stavění a vlastně celkově na život, které bude odpovídat 21. století, ve kterém žijeme. Myslím tím přeladění směrem k větší osobní zodpovědnosti, ke skromnosti a samozřejmě ke větší vzdělanosti.

Co významného by mělo zaznít o vašem oboru, ale obvykle nezaznívá?
Asi skutečnost, že architekt poskytuje víceméně službu. Neposkytuje něco nadstandardní, vyjímečného - i když i toto se samozřejmě může v pár případech přihodit. Služeb architekta by ideálně mělo využívat více lidí a komerčních subjektů – v každém případě to není vyhazování peněz, jak se mnozí domnívají. :)

Fotky jsou ze soukromého archivu Reginy Loukotové. Profilovou fotku pořídila fotografka Marie Votavová. 

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seven, s

Kevin Schug: Calm, Relaxed and Excited - Why Not?

Kevin Schug is a chemist. During the current Spring semester, he teaches analytical chemistry and English for chemists at the Faculty of Science of Palacky University in Olomouc. As a Professor of Analytical Chemistry at The University of Texas at Arlington, Kevin has been to the Czech Republic before, mostly to attend conferences, to meet with research partners or to explore the Czech countryside together with his wife. This January, he traveled to the country for five months as a Distinguished Scholar of the Fulbright Program. He shares that: "Many friends and colleagues have asked me how I can justify simply picking up from my everyday life and leaving to live in Europe for the better part of a year. To them, I say, “why not?”" Just a few days after his arrival, Kevin joined other American Fulbright grantees in the country at a mid-year conference that took place in Třešť, right in the middle of the Vysočina Region. To Kevin's surprise the Fulbright crowd was much youn

Andrea Průchová Hrůzová: Naše každodenní vizuální univerzum

Andrea Průchová Hrůzová je socioložka vizuální kultury, badatelka a pedagožka. Působí v Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd ČR. Vyučuje teorii a metodologii vizuální kultury a sociologii médií na Katedře sociologie FSV UK v Praze. V roce 2011 založila Platformu pro studium vizuální kultury Fresh Eye, kterou vedla do konce roku 2023. Její současné odborné zaměření na vývoj vizuální kultury, mediální komunikaci, migraci a digitální rasismus zásadním způsobem inspiroval i zahraniční pobyt v USA. Jako stipendistka Fulbrightova programu strávila v akademickém roce 2015/2016 sedm měsíců na Pratt Institute (Visual & Critical Studies Department) a Steinhardt School of Culture, Education and Human Development (Media, Culture, and Communication Department) na New York University a během pobytu postupně začala na vizuální kulturu nahlížet trochu jinak. Uvědomila si, že: "Studium vizuální kultury dokáže odhalovat a kriticky pojmenovávat sociální nespravedlnosti i ukazovat, proč si ve s