Přeskočit na hlavní obsah

Václav Novotný: Lekce z New Yorku pro Prahu

Václav Novotný je vedoucí
Kanceláře dopravní infrastruktury v Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Ve své práci se dlouhodobě zaměřuje na udržitelnou mobilitu, integraci dopravy do územního plánování a podporu veřejného prostoru. Propojuje dopravní inženýrství s urbanismem a architekturou a klade důraz na mezioborovou spolupráci a vzdělávání studentů. Podzim roku 2024 strávil společně s manželkou a dvěma syny v New Yorku jako stipendista Fulbright-Masarykova programu. V neziskové organizaci Regional Plan Association, která již přes 100 let zlepšuje kvalitu života nejen Newyorčanů, sbíral nápady přenositelné do Prahy. 

Rozhovor s Václavem Novotným vznikl ve spolupráci s Ladislavem Loukotou ze stránky Vědátor a je čtyřicátým sedmým dílem seriálu příběhů k 30. výročí Fulbrightovy komise. Videozáznamy najdete začátkem každého měsíce na našem YouTube kanále a Facebooku. Koncem týdne Vám přinášíme textovou verzi rozhovorů zde na blogu.

V souvislosti s městským plánováním se často mluví o elektromobilitě nebo autonomních vozech. Co na to říkáte jako plánovač?
Dnes se vymýšlí spousta technologických inovací, ale často se zapomíná na úplný základ – město by mělo být navržené tak, abychom tyhle novinky ani nepotřebovali. Abychom si vystačili s chůzí, jízdou na kole nebo MHD, a nebyli nuceni sedat do auta. Když už ale lidi do aut nutíme, pak musíme řešit elektromobilitu, autonomní vozy a další složité věci. Samy o sobě to jsou zajímavá témata, ale my se snažíme začínat od jádra – od toho, jak město postavit tak, aby bylo udržitelné a fungovalo přirozeně. Znamená to třeba vysokou hustotu zástavby a pracovišť, ale ne na úkor kvality života. Lidé se musí dostat pohodlně a bezpečně do školky, obchodu, práce – a ideálně pěšky nebo MHD, bez nutnosti podnikat zbytečné cesty autem. Spousta historických center ve světě – a koneckonců i Praha – byla původně takto navržena. Teď se k tomu snažíme vracet, i když to jde obtížně: ulice jsou zaplněné auty a místa už není nazbyt.

Foto: Jízda na kole ve Financial District na Manhattanu je nečekaně příjemná díky minimu automobilů a samostatným cyklopruhům - Trinity Church u Wall Street, podzim 2024.

Která města vás osobně inspirují?
Určitě právě New York. Málokdo by to možná čekal, ale je to město s neuvěřitelnou hustotou obyvatel i pracovních míst. Má rozsáhlou síť metra, rozvíjí autobusovou síť, a už přes 20 let se snaží dostat do ulic cyklisty místo aut – často dost nekompromisně. Třeba na Brooklynském mostě vznikl cyklopruh oddělený betonovým svodidlem a pletivem. Nevypadá to hezky, ale jezdí tam davy cyklistů. Cíl to splnilo. Ve Spojených státech jsem byl několikrát, a New York mě fascinoval právě tím, jak je jiný než zbytek Ameriky. Má obrovskou energii, a i městské organizace tam působí, že táhnou za jeden provaz. I proto jsem se rozhodl udělat projekt zaměřený na dopravu v New Yorku a přenést si z něj zkušenosti pro Prahu.

Foto: Regional Plan Association je plánovací organizace pro celou aglomeraci, takový miniIPR, podzim 2024, New York. 

V čem se New York liší od ostatních amerických měst?
Diametrálně. Nejen infrastrukturou a strukturou zástavby, ale i mentalitou. Přes sto let se tam nebojí investovat do růstu – metra, mrakodrapů, veřejného prostoru. Přijali vlny migrantů, kteří město pomáhali budovat a zahušťovat. Díky tomu má New York reálný potenciál být udržitelným městem, a co víc – má neuvěřitelnou snahu se neustále zlepšovat. Zajímavé je i to, že město bylo ve špatném stavu – od 50. do 90. let se prakticky rozpadalo. Ale od 90. let na sobě intenzivně pracuje, a dnes má šanci předběhnout nejen jiná americká města, ale možná i nás.

Foto: Historická budova pošty předělaná na novou nádražní halu vlakové stanice Penn Station, podzim 2024.

Můžeme si z něj vzít i něco praktického?
Rozhodně. Například správu města. I když má New York skoro 9 milionů obyvatel (a celá aglomerace 23 milionů), má jen 5 městských částí. My v Praze jich máme 57. Tím pádem je jejich řízení mnohem jednodušší – když chtějí opravit ulici a mají peníze, prostě ji opraví. U nás je to složité, zdlouhavé a drahé. Dlouhodobě se snažíme ten systém reformovat a tlačit na efektivitu. Hodně mě také zaujaly jejich aktivní komunity. Třetina lidí se narodila v New Yorku, třetina jinde v USA a třetina v zahraničí – a přesto to město funguje. Komunity spolu mluví, plánují, co ve své čtvrti chtějí zlepšit. Funguje tam třeba program Open Streets, kdy si místní mohou uzavřít ulici a pořádat sousedské slavnosti. To je něco, co v Praze dost chybí. Potřebovali bychom proaktivní komunity, které chtějí posouvat město dále.

Foto: Víkendové Open Streets na Columbus Avenue na Upper West Side na Manhattanu. Uzavírka probíhá každou neděli od 10 do 20 hodin na úseku městské třídy dlouhém přes 800 metrů, podzim 2024.

Je něco dalšího, co vás tam zaujalo?
Určitě parkovací politika. New York zavedl už v roce 1982 parkovací maxima na Manhattanu, tedy opak našich minim. Díky tomu tam vznikají mrakodrapy bez stovek parkovacích míst, a město v těch místech tím pádem není zahlcené auty. U nás by taková stavba znamenala hluboké podzemní garáže a silnice s vysokou kapacitou – což město rozředí a podkopává to tak jeho udržitelnost. Samozřejmě, Praha není New York – máme výškové limity kvůli památkové ochraně. Ale princip je přenositelný: pokud budujeme infrastrukturu hlavně pro auta, nutíme tím lidi do aut. A to je začátek problému.

Foto: Times Square je symbolem změn - z rušné křižovatky je dnes živé náměstí, podzim 2024.

Existují města, ze kterých bychom si naopak příklad brát neměli?
Těch je spousta. Typicky Los Angeles – město stavěné pro auta. I tam si to ale začali uvědomovat a teď investují do MHD, chtějí mít uhlíkově neutrální olympiádu 2028. Ale i tak má zatím celá aglomerace k efektivnímu dopravnímu systému hodně daleko. Méně inspirativní jsou i některá města v Asii, třeba Dháka nebo Káthmándú – extrémně hustá, ale bez dobře fungující MHD. Výsledkem je smog, hluk a špatná kvalita života. Hustota sama o sobě nestačí, když nefunguje veřejná a bezmotorová doprava.

Foto: Hudson Yards u slavné High Line - mrakodrapy na fotografii nemají garáže, protože stojí přímo nad kolejištěm. Místo garáží je zde stanice metra a cykloinfrastruktura, podzim 2024.

Co vás osobně k dopravě přivedlo?
Zajímala mě od dětství – motání kolem aut, metra, vlaků… A taky mě bavilo, jak může doprava ovlivňovat rozvoj města, jak vypadá veřejný prostor. Studium na Fakultě dopravní ČVUT pro mě bylo jasnou volbou, stejně jako práce na Institutu plánování a rozvoje. Učím i na fakultě předmět udržitelná mobilita a územní plánování – a často tam využívám zkušenosti z Fulbrightova stipendia v USA. Pamatuju si historku z dětství – noví sousedé z vedlejšího paneláku opravovali starou škodovku 105 a jim  “pomáhal”. O pár let později jsem se s jedním z těch sousedů potkal úplně náhodou na fakultě – učil mě plánování veřejné dopravy. Říkal mi: „Já jsem si tenkrát říkal, že tenhle kluk bude jednou dělat dopravu.“ A měl pravdu.

Foto: V New Yorku je nových stanic metra pomálu, ale plánují další - Konečná stanice linky 7 Hudson Yards, podzim 2024.

Jak se díváte na bezmotorovou dopravu v Praze?
Je to složité. Často nám jiné městské organizace vyčítají, že řešíme „všechno najednou“ – auta, kola, MHD. Ale tak to má být. Město je pro všechny. A pěší a cyklisté by neměli být na posledním místě. Dopravní infrastruktura by měla umožňovat nejen pohyb, ale i pobyt – lavičku, kávu, rozhovor. To je něco, co se v Praze dlouho zanedbávalo, a my to postupně měníme. A nakonec – ne všechno, co vypadá jako dobrý nápad, skutečně dobré je. Třeba parkování zdarma. Zní lákavě, ale kdyby měl každý nárok na parkovací místo, město by se ucpalo. Já osobně jsem radši, když si za parkování zaplatím, ale parkovací místo s jistotou najdu. Žádné město není nafukovací a je potřeba, abychom se do něj vešli úplně všichni.

Foto: Součástí pobytu v USA je i možnost cestování před začátkem stipendijního pobytu - Canyonlands v Utahu, srpen 2024.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Teresa Contino: A Sense of Ongoing Wonder

Teresa Contino is a creative writer,  a mindful observer, and a fresh Fulbright ETA alumna. In May 2023, she graduated with a B.A. in English and Psychology from Santa Clara University in California. Teresa plans to use concepts of cognitive psychology to design visitors’ experiences in museums and art galleries. To prepare herself for these future plans, Teresa wanted to sharpen her pedagogical skills and broaden her culture perspective by spending a year in an environment significantly different from her own. Given her liberal arts background and passion for literature, mindfulness, crafts, and creative writing, Teresa was placed at Jiráskovo gymnázium Náchod, a college-preparatory high school, located in a town of 20,000 in northeast Bohemia. Before embarking on her trans-Atlantic journey, Teresa did her research on how to have a successful Fulbright experience. Finding the advice from the program alumni to be somewhat daunting and intangible, she began to contemplate how o...

Kurt Klaus: Letters to Ourselves - On Stuttering, Exploration, and Accomplishing Goals

Kurt Klaus is an English Teaching Assistant. This June, he is wrapping up his 10-month Fulbright grant at Sportovní gymnázium Pardubice, a general college-preparatory high school for athletes located in a regional hub and university town of 90,000. With a B.A. in American Literature and Culture and a B.S. in Cognitive Science, a college-preparatory high school was an obvious placement. As an athlete with experience playing basketball and volleyball in high school, Kurt was excited to meet his colleagues and students in September. While he could have simply tried to blend in, he instead decided to take advantage of a fresh start in a foreign country: to him, this meant embracing his authenticity with all that it contains, including his stutter. Throughout his life, Kurt had developed various strategies to mask his impediment and pretend it didn’t exist. This year, however, in his new role as a teaching assistant, he approached the situation differently. Fast forward to June, and today h...