Přeskočit na hlavní obsah

Olga Šilová: Deset dní na americké střední škole

Olga Šilová je učitelka angličtiny,
španělštiny a češtiny na Obchodní akademii Tomáše Bati ve Zlíně. V polovině září vyrazila na šest týdnů do USA jako stipendistka Fulbrightova programu Teaching Excellence and Achievement (zkráceně Fulbright TEA). Svou zlínskou střední školu vyměnila na pět týdnů za University of Wisconsin ve městě Madison a pět týdnů se ve skupině 21 učitelů ze střední a východní Evropy věnovala posilování mediální gramotnosti a kritického myšlení ve výuce. Během čtyř let existence programu do USA vyjelo 14 učitelů z celé České republiky. Letos na podzim spolu s Olgou Šilovou do Madisonu vyjela angličtinářka a němčinářka z Akademie a Gymnázia Světlá nad Sázavou a do paralelního programu na University of North Colorado ve městě Greeley kolega angličtinář a dějepisář z Gymnázia Písek. Lákadlem školení je také praktikum na americké střední škole - Olga Šilová každé úterý a čtvrtek učila společně s americkými kolegy v místní škole Monona Grove. V čem se americké střední školy liší od těch českých? Jaká je atmosféra v americké třídě? Jsou američtí studenti jiní než jejich čeští kolegové? 

"Is Czech Republic Even a Country?" Tuto otázku jsem dostala od studenta v první lavici, když mě představili na americké střední škole Monona Grove. Nebyla to moje první hodina, takže jsem už věděla, že studenti v USA nemají problém se vás na cokoli zeptat. Než jsem stihla zareagovat, moje americká kolegyně Kailey byla rychlejší a bleskově na PC třídě ukázala mapu Evropy i s ČR. Takže jsme si to vysvětlili a teď už o nás vědí.

Foto: Olga Šilová a americké kolegyně a kolega na střední škole Monona Grove, září 2023.  

A jaké jsou moje zkušenosti „Fulbright TEA“ učitele po pěti týdnech (vždy úterý a čtvrtek) na „high school“? Škola v Madisonu je obrovská a má moc pěkné vybavení. Typické chodby se skříňkami, jak to známe z filmů a seriálů. Velikou knihovnu s rozpočtem, který můžeme jen závidět. Americké státní školy se ale od sebe celkově nesmírně liší; je to dané lokalitou a z toho vyplývajícím financováním, které se odvíjí od výše daně z nemovitosti na konkrétním místě. A v Madisonu to může být klidně 10 tisíc dolarů ročně za dům. Takže „moje“ škola rozhodně patří k těm šťastnějším. Obrovská je mnohoúčelová tělocvična, ale i jídelna (někteří mají nárok na snídani i oběd zdarma). Zajímavostí je třeba bazén, posilovna, školní televizní studio nebo učebna keramiky. Keramiku si můžete vybrat jako jeden z předmětů. Kromě povinné angličtiny, matematiky a společenských věd je většina předmětů na výběru studenta. Celkově mají 7–8 předmětů, z nichž jsou všechny 90minutové. Tady možná příjemně překvapím naše studenty, že jejich američtí kolegové jsou ve škole ještě déle než oni. Každý týden 20 dvouhodinovek, celkem tedy 40 hodin.

I přesto, že hodně učitelů nechává při výuce otevřené dveře, učebny působí tak nějak méně hlučně. To je možná dáno kobercem. A v žádné třídě nechybí americká vlajka, citáty a celková výzdoba podle vkusu každého vyučujícího. Neboť zde chodí studenti za učitelem, ne naopak.

Foto: Třída společenských věd na střední škole Monona Grove, září 2023, Madison.

Fotky a videa z americké školy jsme asi každý viděli. To zajímavější jsou ale studenti. Můj první postřeh: Vypadají stejně jako ti naši… Nosí stejné oblečení. Zajímají je stejné věci. Odpoledne nebo o víkendu mají mnozí brigádu, baví je sporty, rádi se vídají s kamarády, vyrážejí na nákupy, poslouchají hudbu…

Postřeh detailnější: Jsou sebevědomější. Kladou dotazy, okomentují vaši práci nebo oblečení. Ptají se: Proč tohle děláme? Pro učitele výzva. Ale správná, řekla bych. Vědí, že klást dotazy je v pořádku, očekává se to od nich a formuje to jejich myšlení. Americké studenty nic moc nepřekvapí. Do třídy přijdou dva tři cizí lidé, oni pokračují v práci nebo v hovoru a vůbec si vás nevšímají.

Foto: Hodina na střední škole Monona Grove, září 2023, Madison. 
  
Ve škole je pestrá škála lidí a výjevů. Do učebny vjede vozíčkář se svým psem, nikdo se nedá vyrušit. Student s poruchou chování si pinká během sokratovského semináře tenisákem, většinu lidí (ani učitele) to nevyvede z míry. V jiné hodině leží na zemi v pozici žáby buldok jménem Honey, psychická podpora jedné ze studentek. Všichni relativně soustředěně pracují.

Jak probíhají hodiny cizích jazyků? Učí se rodilí mluvčí nepravidelná slovesa? Co se stane, když studenti něco provedou? Co je sokratovský seminář? Jaké úkoly má ve škole policejní komisař? A co je nejvíc zaujalo na našem školství a na České republice?

V listopadu zlínské kolegy a kolegyně pozvu na besedu o americké škole s promítáním fotek a ráda odpovím nejen na tyto dotazy.

Foto: Se skupinou kolegů a maskotem univerzitních Badgers na břehu jezera Mandota, září 2023, Madison. 


Poznámka: Výběrové řízení do dalšího ročníku programu Fulbright TEA s výjezdem na podzim 2025 Fulbrightova komise spustí v lednu 2024. Pro podrobnější informace sledujte náš web a sociální sítě. 

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seven, s

Katherine Pérez Rivera: Beyond science - collaboration, engagement, and identity

Katherine X. Pérez Rivera is an environmental scientist. She came to the Czech Republic in September 2021 to study carbon dynamics in Czech streams impacted by acid rain. Katherine's host institution was the Czech Geological Survey located in Prague, but she spent many days and nights collecting samples and data in the Slavkov Forest, a sparsely inhabited protected landscape area, located in Karlovy Vary Region, famous for its spa towns. During her year-long Fulbright adventure, Katherine had to conduct fieldwork during the winter for the first time in her life. As someone born and raised in Puerto Rico, adjusting to Czech winter temperatures, hiking in a deserted forest covered by snow and wearing snowshoes was a life-changing experience. "Becoming a Fulbrighter permitted me to connect with others beyond my science and field of study. These connections were rooted in the core of our identities, who we are and what matters to us," reflects Katherine when adjusting back to

Pranav Kakulamarri: Say Less

Pranav Kakulamarri is an English Teaching Assistant. He currently teaches English at Gymnázium Tišnov. His host town of 10 000 is located 22 kilometers north-east of Brno. In August 2022, Pranav arrived in the Czech Republic with a BS in Neuroscience from the University of Alabama at Birmingham, a life-long passion for chess and a future plan to become a physician after his 10-month adventure in the Czech Republic. With experience as a chess instructor, a reading tutor and a researcher, he had some pedagogy skills, but no prior classroom experience. Today, Pranav is the Tišnov celebrity - he was featured in the town's paper, people greet him in the streets and strangers initiate conversations with him on train or bus, starting with: "I know you, you were in the town's paper." What is Pranav's magic? Natural charisma, positive attitude, disarming smile, and his ability to listen to others. “What is happiness and how does it differ within a culture? Why does one liv