Přeskočit na hlavní obsah

Ema Rozumková: Všem dětem zkušenost s americkou školou doporučuji

Ema Rozumková je studentka
střední školy. V listopadu však svou pražskou oděvní průmyslovku, kde se věnuje módnímu návrhářství, vyměnila za Mission Bay High School v americkém San Diegu a, jak píše níže, byla to skvělá zkušenost. Ema do USA odjela společně se svým otcem Martinem Rozumkem, ředitelem Organizace pro pomoc uprchlíkům, který získal Fulbrightovo stipendium pro pracovníky v neziskovém sektoru. Martin Rozumek se pět měsíců zabýval problematikou tzv. "klimatických uprchlíků" na University of California a Ema chodila do běžné americké střední školy. Za 32 let existence Fulbrightovy komise v České republice do USA vyjelo přes 1200 stipendistů a stipendistek, téměř 1100 Američanů a Američanek naopak získalo zahraniční zkušenost v České republice. Spolu s nimi však Fulbright změnil život i stovkám manželů, manželek a dětí, protože mnozí stipendisté přes oceán letí společně se svou rodinou.  

Přijetí na americkou střední školu (Mission Bay High School v San Diegu) bylo mnohem lehčí, než jsem si myslela. Se školou jsme se spojili už nějakou dobu před příjezdem. V Česku jsem si nechala přeložit poslední vysvědčení, vyřídila mezinárodní očkovací průkaz a potvrzení o ubytování, které bylo důležité pro určení spádové školy. To vše jsme škole poslali emailem předem, a pak i předali, až když jsme tam šli osobně. Taky jsem šla asi na dvě očkování, která jsou povinné pro americké děti/ studenty. Na mojí škole po nás moc věcí nechtěli, jen jsem vyplnila papír s informacemi o mně a kontakty na zákonného zástupce. Jinak nic jiného, ale myslím, že to bylo tím, že jsem byla dobře připravená. Jediné, co po mně chtěli, bylo očkování na neštovice, i když jsem předložila papír s vysokými protilátkami a s tím, že jsem je prodělala. Takže to doporučuju udělat už v Česku, protože je to zde se zdravotnictvím těžké, když nemáte dobré pojištění. Za očkování jsme proto museli zaplatit docela dost peněz. Ve škole byli strašně milí a pořád mi říkali, jak jsou rádi, že mě zde mají. Hned při nástupu jsem si ještě zvolila předměty, celkem 8 z mnoha možností. Asi po dvou týdnech jsem dělala kontrolní test z angličtiny, který dopadl dobře (intermediate) a kdybych chtěla, tak bych mohla chodit po škole na podpůrné hodiny angličtiny pro začátečníky. Ale rozuměla jsem anglicky velmi dobře velmi rychle, tak to nebylo potřeba. Nástup byl velice rychlý a už druhý den jsem šla do školy. Jeden ze studentů mě ráno provedl po škole, ukázali mi, kde mám co najít a pak mě už pomohli najít moji učebnu a šla jsem na svou první hodinu. Ve škole jsem dostala moc dobrý školní notebook. Všichni byli velice milí a hodnotím všechno fakt pozitivně. Nejvíce se mi líbí volnost a možnost volby zajímavých předmětů, přátelský přístup učitelů a pak také spojení školy s mnoha sporty - přihlásila jsem se do basketbalové školního klubu, přijali mě perfektně, škola má parádní vybavení na všechny možné americké sporty. Jsem tu moc spokojená, nejraději bych v této škole zůstala mnohem déle, než mi náš pobyt v USA umožní. Všem dětem zkušenost s americkou školou doporučuji.

Photo: Ema a Martin Rozumkovi na lekci tenisu, leden 2023, San Diego. 

Populární příspěvky z tohoto blogu

Saemyi, Anna, Maddie & Madison: Světlá nad Sázavou Project Day

Anna, Maddie, Saemyi and Madison arrived in the Czech Republic in August 2021 to assist with English language education at Czech high schools in Litomyšl, Kolín, Světlá nad Sázavou and Jaroměř as Fulbright grantees. All of them met for the first time at the in-country training that the Fulbright Commission hosted during the last week of August at Castle Liblice, located about 30 miles North of Prague. The training for the 33 English Teaching Assistants who are currently placed at high schools all over the Czech Republic took five days. For the last two days, Czech high school teachers, who serve as mentors of Fulbright ETAs during their whole 10-month stay joined as well. To encourage communication and cooperation among grantees and teachers placed nearby, all American grantees and their Czech hosts were grouped into so-called “nests.” Some nests are nice and tight, with grantees located within 30 minutes away of each other, while other grantees have to travel a bit more. Looking at th

ETA Spotlight Interview: Kelsey Gerbec

by Sinia Amanonce Kelsey Gerbec Kelsey Gerbec is a 22-year-old, Indiana University graduate who has spent time teaching English in Peru and Rwanda. This year, she is continuing her experience with international education by serving as an English Teaching Assistant in Litomyšl, Czech Republic. Read below to find out what Kelsey has to say about language education and acquisition, conquering imposter syndrome, and her experience introducing the Cha Cha slide to Czech teens. Fast Facts Hometown: Geneva, Illinois Age: 22 College, Major/Minor: Indiana University, Secondary Math Education/ Spanish and International and Comparative Education School in the Czech Republic: Gymnázium A. Jiráska Litomyšl Favorite Czech word and food: “Oh! Svíčková! I don’t know if that counts as a word because it is food, but it is my favorite Czech food.” Favorite Quote: “Keep moving forward” - Walt Disney. Please, tell me about yourself. I am from the Chicago suburbs and I went to Ind

Katherine Pérez Rivera: Beyond science - collaboration, engagement, and identity

Katherine X. Pérez Rivera is an environmental scientist. She came to the Czech Republic in September 2021 to study carbon dynamics in Czech streams impacted by acid rain. Katherine's host institution was the Czech Geological Survey located in Prague, but she spent many days and nights collecting samples and data in the Slavkov Forest, a sparsely inhabited protected landscape area, located in Karlovy Vary Region, famous for its spa towns. During her year-long Fulbright adventure, Katherine had to conduct fieldwork during the winter for the first time in her life. As someone born and raised in Puerto Rico, adjusting to Czech winter temperatures, hiking in a deserted forest covered by snow and wearing snowshoes was a life-changing experience. "Becoming a Fulbrighter permitted me to connect with others beyond my science and field of study. These connections were rooted in the core of our identities, who we are and what matters to us," reflects Katherine when adjusting back to