Přeskočit na hlavní obsah

Ema Rozumková: Všem dětem zkušenost s americkou školou doporučuji

Ema Rozumková je studentka
střední školy. V listopadu však svou pražskou oděvní průmyslovku, kde se věnuje módnímu návrhářství, vyměnila za Mission Bay High School v americkém San Diegu a, jak píše níže, byla to skvělá zkušenost. Ema do USA odjela společně se svým otcem Martinem Rozumkem, ředitelem Organizace pro pomoc uprchlíkům, který získal Fulbrightovo stipendium pro pracovníky v neziskovém sektoru. Martin Rozumek se pět měsíců zabýval problematikou tzv. "klimatických uprchlíků" na University of California a Ema chodila do běžné americké střední školy. Za 32 let existence Fulbrightovy komise v České republice do USA vyjelo přes 1200 stipendistů a stipendistek, téměř 1100 Američanů a Američanek naopak získalo zahraniční zkušenost v České republice. Spolu s nimi však Fulbright změnil život i stovkám manželů, manželek a dětí, protože mnozí stipendisté přes oceán letí společně se svou rodinou.  

Přijetí na americkou střední školu (Mission Bay High School v San Diegu) bylo mnohem lehčí, než jsem si myslela. Se školou jsme se spojili už nějakou dobu před příjezdem. V Česku jsem si nechala přeložit poslední vysvědčení, vyřídila mezinárodní očkovací průkaz a potvrzení o ubytování, které bylo důležité pro určení spádové školy. To vše jsme škole poslali emailem předem, a pak i předali, až když jsme tam šli osobně. Taky jsem šla asi na dvě očkování, která jsou povinné pro americké děti/ studenty. Na mojí škole po nás moc věcí nechtěli, jen jsem vyplnila papír s informacemi o mně a kontakty na zákonného zástupce. Jinak nic jiného, ale myslím, že to bylo tím, že jsem byla dobře připravená. Jediné, co po mně chtěli, bylo očkování na neštovice, i když jsem předložila papír s vysokými protilátkami a s tím, že jsem je prodělala. Takže to doporučuju udělat už v Česku, protože je to zde se zdravotnictvím těžké, když nemáte dobré pojištění. Za očkování jsme proto museli zaplatit docela dost peněz. Ve škole byli strašně milí a pořád mi říkali, jak jsou rádi, že mě zde mají. Hned při nástupu jsem si ještě zvolila předměty, celkem 8 z mnoha možností. Asi po dvou týdnech jsem dělala kontrolní test z angličtiny, který dopadl dobře (intermediate) a kdybych chtěla, tak bych mohla chodit po škole na podpůrné hodiny angličtiny pro začátečníky. Ale rozuměla jsem anglicky velmi dobře velmi rychle, tak to nebylo potřeba. Nástup byl velice rychlý a už druhý den jsem šla do školy. Jeden ze studentů mě ráno provedl po škole, ukázali mi, kde mám co najít a pak mě už pomohli najít moji učebnu a šla jsem na svou první hodinu. Ve škole jsem dostala moc dobrý školní notebook. Všichni byli velice milí a hodnotím všechno fakt pozitivně. Nejvíce se mi líbí volnost a možnost volby zajímavých předmětů, přátelský přístup učitelů a pak také spojení školy s mnoha sporty - přihlásila jsem se do basketbalové školního klubu, přijali mě perfektně, škola má parádní vybavení na všechny možné americké sporty. Jsem tu moc spokojená, nejraději bych v této škole zůstala mnohem déle, než mi náš pobyt v USA umožní. Všem dětem zkušenost s americkou školou doporučuji.

Photo: Ema a Martin Rozumkovi na lekci tenisu, leden 2023, San Diego. 

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kevin Schug: Calm, Relaxed and Excited - Why Not?

Kevin Schug is a chemist. During the current Spring semester, he teaches analytical chemistry and English for chemists at the Faculty of Science of Palacky University in Olomouc. As a Professor of Analytical Chemistry at The University of Texas at Arlington, Kevin has been to the Czech Republic before, mostly to attend conferences, to meet with research partners or to explore the Czech countryside together with his wife. This January, he traveled to the country for five months as a Distinguished Scholar of the Fulbright Program. He shares that: "Many friends and colleagues have asked me how I can justify simply picking up from my everyday life and leaving to live in Europe for the better part of a year. To them, I say, “why not?”" Just a few days after his arrival, Kevin joined other American Fulbright grantees in the country at a mid-year conference that took place in Třešť, right in the middle of the Vysočina Region. To Kevin's surprise the Fulbright crowd was much youn...

Kateřina Kallus Brychová: Five Weeks in a Country Where Education Matters

Kateřina Kallus Brychová is a high school teacher. She teaches English at Gymnázium Brno nicknamed "Jaroška." In the summer of 2023, Kateřina participated in the Fulbright SUSI Program (SUSI stands for Study of the US Institutes for Secondary Educators) aimed at school administrators interested in  sociocultural understanding, equitable learning communities, and diversity and inclusion in U.S. education and society. Participants from 20 different countries representing five different continents spent four weeks of the program at California State University in Chico. They took part in multiple seminars and workshops facilitated by university faculty, as well as external experts, toured numerous sites throughout Northern California, and visited schools to explore varied educational paths in California. For the fifth and final week of the Institute, the participants spent a couple of days in Chicago, Illinois and in Washington, D.C. to experience different regions of the U.S. an...