Přeskočit na hlavní obsah

Marek Joukal: Anatomie byla a je základ medicíny

Marek Joukal je přednostou
Anatomického ústavu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity a zabývá se novými způsoby léčby bolesti. Anatomie byla v první ročníku medicíny jeho nejoblíbenějším předmětem. Během studia začal v Anatomickém ústavu působit jako asistent a vedle vědecké činnosti také učil. V akademickém roce 2017/2018 získal Proshek-Fulbrightovo stipendium pro lékaře, a strávil tak šest měsíců na University of Minnesota v metropolitní oblasti měst Minneapolis a Saint Paul, přezdívané "Twin Cities." Díky zahraniční zkušenosti poznal odlišný způsob výuky anatomie. Zatímco u nás se učí podle jednotlivých orgánových systémů, v USA a ve Velké Británii postupují podle částí lidského těla. Dnes na své fakultě kombinuje oba přístupy a odezva od studentů je velmi kladná. V roce 2021 dokonce se svým týmem získal Cenu rektora MU za inovace v oblasti výuky. 

S Markem Joukalem hovořil Ladislav Loukota ze stránky Vědátor. Rozhovor je patnáctým dílem seriálu příběhů k 30. výročí Fulbrightovy komise. Videozáznamy najdete začátkem každého měsíce na našem YouTube kanále a Facebooku. V pátek Vám přinášíme částečný přepis rozhovorů zde na blogu.

Anatomie se zkoumá stovky let. Lze v ní dnes ještě objevit něco nového, nebo se obor zaměřuje hlavně na správnou aplikaci?
Anatomie je klasický obor, který zkoumá makroskopickou stavbu organismu, já konkrétně se zabývám stavbou lidského těla. Anatomie je dnes spíše zaměřena buď na klinickou aplikaci v rámci zkoumání variability jednotlivých struktur lidského těla nebo již jde na buněčnou, až molekulární úroveň. Já osobně kombinuji obě zaměření. Zabývám se výzkumem neuropatické bolesti a subarachoidálním krvácením. Z klinické anatomie se zaměřuji na témata týkající se variability cévního zásobení kloubů ruky a podílím se na výzkumu biomechanických vlastností lidských tkání.

Co je dnes největší oborovou výzvou vás jako přednosty anatomického ústavu?
Největší výzvou je posouvat celý obor anatomie kupředu. Další velkou výzvou je pro mě budování Chirurgického centra, které bude zaměřené na postgraduální vzdělávání klinických lékařů v chirurgických oborech a intenzivní medicíně.

Získal jste také několik ocenění za výuku studentů. Kdybyste měl vypíchnout pro nás ostatní jednu nejzásadnější poučku, jak ideálně učit, jak by zněla?
Učitel je průvodce poznáním, měl by studenty učit a ne poučovat.

Jak jste se vlastně dostal k zájmu o anatomii? Zvažoval jste i jiné dráhy?
Anatomie mě uchvátila již v prvním ročníku medicíny a vždy mě bavilo učit. Proto hned po úspěšně zkoušce z anatomie jsem nastoupil na Anatomický ústav jako student asistent. Kromě výuky jsem se také začal zajímat o vědeckou práci a měl jsem štěstí, že se mě ujmul pan profesor Dubový, dlouholetý přednosta Anatomického ústavu, který mi ukázal krásu vědecké práce a ve výzkumu mi dal velké základy. V průběhu studia jsem se samozřejmě také zajímal o klinické obory, zejména chirurgii. Chtěl jsem se původně zabývat plastickou chirurgií nebo neurochirurgií, ale anatomie zůstala mou srdeční záležitostí, a proto jsem se rozhodl v ní rozvíjet.

Foto: V Anatomickém ústavu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně, 9. března 2021, fotila Anna Vavríková, MAFRA. 

V čem vám pomohly studijní pobyty, zejména ten Fulbrightovský? Anatomie je, předpokládám, po celém světě stejná.
Můj Fulbrightovský pobyt na University of Minnesota byl čistě zaměřen na výzkum. Konkrétně jsem se zabýval účinkem periferně podaných opiátů na neuropatickou bolest. Tento pobyt mi dal velmi mnoho zejména po odborné stránce a také mi umožnil navázat kontakty s kolegy na Minnesotské univerzitě.

A když to obrátím, je něco, co by si americký přístup k anatomii měl půjčit od přístupu českého?
Výuka anatomie v Česku vychází z tradičního modelu vídeňské školy, kdy se postupuje po jednotlivých orgánových systémech. V americkém nebo anglickém modelu se anatomie učí topograficky, tedy po jednotlivých částech lidského těla. Osobně si myslím, že oba systémy mají své výhody a nevýhody. Já osobně jsem na naší fakultě zkombinoval oba přístupy a studenti naši výuku hodnotí velice kladně, o čemž i svědčí Cena rektora za inovace ve výuce, kterou náš kolektiv získal v roce 2021.

Co podle vás momentálně leží v budoucnu, ať už z hlediska vás samotného, nebo oboru studia a aplikace anatomie?
Osobně bych chtěl zejména přispět k rozvoji anatomie. Velice rád bych také ukázal atraktivitu anatomie budoucím generacím a pomohl mým kolegyním a kolegům v kariérním rozvoji.

A závěrem tradiční otázka - co významného by mělo zaznít o vašem oboru, ale obvykle nezaznívá?
Anatomie byla, je a bude základem medicíny. Má svou krásu a stále je možné tento obor posouvat kupředu.


V textu byly použity fotografie Anny Vavríkové (MAFRA) pořízené 9. března 2021 při návštěvě Anatomického ústavu v Brně. Fotografie původně vyšly v článku "Dárci těl budou mít památník. Každý zemřelý má příběh, jak říká jeho iniciátor" na serveru idnes.cz

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Teresa Contino: A Sense of Ongoing Wonder

Teresa Contino is a creative writer,  a mindful observer, and a fresh Fulbright ETA alumna. In May 2023, she graduated with a B.A. in English and Psychology from Santa Clara University in California. Teresa plans to use concepts of cognitive psychology to design visitors’ experiences in museums and art galleries. To prepare herself for these future plans, Teresa wanted to sharpen her pedagogical skills and broaden her culture perspective by spending a year in an environment significantly different from her own. Given her liberal arts background and passion for literature, mindfulness, crafts, and creative writing, Teresa was placed at Jiráskovo gymnázium Náchod, a college-preparatory high school, located in a town of 20,000 in northeast Bohemia. Before embarking on her trans-Atlantic journey, Teresa did her research on how to have a successful Fulbright experience. Finding the advice from the program alumni to be somewhat daunting and intangible, she began to contemplate how o...

Kurt Klaus: Letters to Ourselves - On Stuttering, Exploration, and Accomplishing Goals

Kurt Klaus is an English Teaching Assistant. This June, he is wrapping up his 10-month Fulbright grant at Sportovní gymnázium Pardubice, a general college-preparatory high school for athletes located in a regional hub and university town of 90,000. With a B.A. in American Literature and Culture and a B.S. in Cognitive Science, a college-preparatory high school was an obvious placement. As an athlete with experience playing basketball and volleyball in high school, Kurt was excited to meet his colleagues and students in September. While he could have simply tried to blend in, he instead decided to take advantage of a fresh start in a foreign country: to him, this meant embracing his authenticity with all that it contains, including his stutter. Throughout his life, Kurt had developed various strategies to mask his impediment and pretend it didn’t exist. This year, however, in his new role as a teaching assistant, he approached the situation differently. Fast forward to June, and today h...