Přeskočit na hlavní obsah

Marek Joukal: Anatomie byla a je základ medicíny

Marek Joukal je přednostou
Anatomického ústavu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity a zabývá se novými způsoby léčby bolesti. Anatomie byla v první ročníku medicíny jeho nejoblíbenějším předmětem. Během studia začal v Anatomickém ústavu působit jako asistent a vedle vědecké činnosti také učil. V akademickém roce 2017/2018 získal Proshek-Fulbrightovo stipendium pro lékaře, a strávil tak šest měsíců na University of Minnesota v metropolitní oblasti měst Minneapolis a Saint Paul, přezdívané "Twin Cities." Díky zahraniční zkušenosti poznal odlišný způsob výuky anatomie. Zatímco u nás se učí podle jednotlivých orgánových systémů, v USA a ve Velké Británii postupují podle částí lidského těla. Dnes na své fakultě kombinuje oba přístupy a odezva od studentů je velmi kladná. V roce 2021 dokonce se svým týmem získal Cenu rektora MU za inovace v oblasti výuky. 

S Markem Joukalem hovořil Ladislav Loukota ze stránky Vědátor. Rozhovor je patnáctým dílem seriálu příběhů k 30. výročí Fulbrightovy komise. Videozáznamy najdete začátkem každého měsíce na našem YouTube kanále a Facebooku. V pátek Vám přinášíme částečný přepis rozhovorů zde na blogu.

Anatomie se zkoumá stovky let. Lze v ní dnes ještě objevit něco nového, nebo se obor zaměřuje hlavně na správnou aplikaci?
Anatomie je klasický obor, který zkoumá makroskopickou stavbu organismu, já konkrétně se zabývám stavbou lidského těla. Anatomie je dnes spíše zaměřena buď na klinickou aplikaci v rámci zkoumání variability jednotlivých struktur lidského těla nebo již jde na buněčnou, až molekulární úroveň. Já osobně kombinuji obě zaměření. Zabývám se výzkumem neuropatické bolesti a subarachoidálním krvácením. Z klinické anatomie se zaměřuji na témata týkající se variability cévního zásobení kloubů ruky a podílím se na výzkumu biomechanických vlastností lidských tkání.

Co je dnes největší oborovou výzvou vás jako přednosty anatomického ústavu?
Největší výzvou je posouvat celý obor anatomie kupředu. Další velkou výzvou je pro mě budování Chirurgického centra, které bude zaměřené na postgraduální vzdělávání klinických lékařů v chirurgických oborech a intenzivní medicíně.

Získal jste také několik ocenění za výuku studentů. Kdybyste měl vypíchnout pro nás ostatní jednu nejzásadnější poučku, jak ideálně učit, jak by zněla?
Učitel je průvodce poznáním, měl by studenty učit a ne poučovat.

Jak jste se vlastně dostal k zájmu o anatomii? Zvažoval jste i jiné dráhy?
Anatomie mě uchvátila již v prvním ročníku medicíny a vždy mě bavilo učit. Proto hned po úspěšně zkoušce z anatomie jsem nastoupil na Anatomický ústav jako student asistent. Kromě výuky jsem se také začal zajímat o vědeckou práci a měl jsem štěstí, že se mě ujmul pan profesor Dubový, dlouholetý přednosta Anatomického ústavu, který mi ukázal krásu vědecké práce a ve výzkumu mi dal velké základy. V průběhu studia jsem se samozřejmě také zajímal o klinické obory, zejména chirurgii. Chtěl jsem se původně zabývat plastickou chirurgií nebo neurochirurgií, ale anatomie zůstala mou srdeční záležitostí, a proto jsem se rozhodl v ní rozvíjet.

Foto: V Anatomickém ústavu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně, 9. března 2021, fotila Anna Vavríková, MAFRA. 

V čem vám pomohly studijní pobyty, zejména ten Fulbrightovský? Anatomie je, předpokládám, po celém světě stejná.
Můj Fulbrightovský pobyt na University of Minnesota byl čistě zaměřen na výzkum. Konkrétně jsem se zabýval účinkem periferně podaných opiátů na neuropatickou bolest. Tento pobyt mi dal velmi mnoho zejména po odborné stránce a také mi umožnil navázat kontakty s kolegy na Minnesotské univerzitě.

A když to obrátím, je něco, co by si americký přístup k anatomii měl půjčit od přístupu českého?
Výuka anatomie v Česku vychází z tradičního modelu vídeňské školy, kdy se postupuje po jednotlivých orgánových systémech. V americkém nebo anglickém modelu se anatomie učí topograficky, tedy po jednotlivých částech lidského těla. Osobně si myslím, že oba systémy mají své výhody a nevýhody. Já osobně jsem na naší fakultě zkombinoval oba přístupy a studenti naši výuku hodnotí velice kladně, o čemž i svědčí Cena rektora za inovace ve výuce, kterou náš kolektiv získal v roce 2021.

Co podle vás momentálně leží v budoucnu, ať už z hlediska vás samotného, nebo oboru studia a aplikace anatomie?
Osobně bych chtěl zejména přispět k rozvoji anatomie. Velice rád bych také ukázal atraktivitu anatomie budoucím generacím a pomohl mým kolegyním a kolegům v kariérním rozvoji.

A závěrem tradiční otázka - co významného by mělo zaznít o vašem oboru, ale obvykle nezaznívá?
Anatomie byla, je a bude základem medicíny. Má svou krásu a stále je možné tento obor posouvat kupředu.


V textu byly použity fotografie Anny Vavríkové (MAFRA) pořízené 9. března 2021 při návštěvě Anatomického ústavu v Brně. Fotografie původně vyšly v článku "Dárci těl budou mít památník. Každý zemřelý má příběh, jak říká jeho iniciátor" na serveru idnes.cz

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seven, s

Pranav Kakulamarri: Say Less

Pranav Kakulamarri is an English Teaching Assistant. He currently teaches English at Gymnázium Tišnov. His host town of 10 000 is located 22 kilometers north-east of Brno. In August 2022, Pranav arrived in the Czech Republic with a BS in Neuroscience from the University of Alabama at Birmingham, a life-long passion for chess and a future plan to become a physician after his 10-month adventure in the Czech Republic. With experience as a chess instructor, a reading tutor and a researcher, he had some pedagogy skills, but no prior classroom experience. Today, Pranav is the Tišnov celebrity - he was featured in the town's paper, people greet him in the streets and strangers initiate conversations with him on train or bus, starting with: "I know you, you were in the town's paper." What is Pranav's magic? Natural charisma, positive attitude, disarming smile, and his ability to listen to others. “What is happiness and how does it differ within a culture? Why does one liv

Katherine Pérez Rivera: Beyond science - collaboration, engagement, and identity

Katherine X. Pérez Rivera is an environmental scientist. She came to the Czech Republic in September 2021 to study carbon dynamics in Czech streams impacted by acid rain. Katherine's host institution was the Czech Geological Survey located in Prague, but she spent many days and nights collecting samples and data in the Slavkov Forest, a sparsely inhabited protected landscape area, located in Karlovy Vary Region, famous for its spa towns. During her year-long Fulbright adventure, Katherine had to conduct fieldwork during the winter for the first time in her life. As someone born and raised in Puerto Rico, adjusting to Czech winter temperatures, hiking in a deserted forest covered by snow and wearing snowshoes was a life-changing experience. "Becoming a Fulbrighter permitted me to connect with others beyond my science and field of study. These connections were rooted in the core of our identities, who we are and what matters to us," reflects Katherine when adjusting back to