Přeskočit na hlavní obsah

Marek Joukal: Anatomie byla a je základ medicíny

Marek Joukal je přednostou
Anatomického ústavu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity a zabývá se novými způsoby léčby bolesti. Anatomie byla v první ročníku medicíny jeho nejoblíbenějším předmětem. Během studia začal v Anatomickém ústavu působit jako asistent a vedle vědecké činnosti také učil. V akademickém roce 2017/2018 získal Proshek-Fulbrightovo stipendium pro lékaře, a strávil tak šest měsíců na University of Minnesota v metropolitní oblasti měst Minneapolis a Saint Paul, přezdívané "Twin Cities." Díky zahraniční zkušenosti poznal odlišný způsob výuky anatomie. Zatímco u nás se učí podle jednotlivých orgánových systémů, v USA a ve Velké Británii postupují podle částí lidského těla. Dnes na své fakultě kombinuje oba přístupy a odezva od studentů je velmi kladná. V roce 2021 dokonce se svým týmem získal Cenu rektora MU za inovace v oblasti výuky. 

S Markem Joukalem hovořil Ladislav Loukota ze stránky Vědátor. Rozhovor je patnáctým dílem seriálu příběhů k 30. výročí Fulbrightovy komise. Videozáznamy najdete začátkem každého měsíce na našem YouTube kanále a Facebooku. V pátek Vám přinášíme částečný přepis rozhovorů zde na blogu.

Anatomie se zkoumá stovky let. Lze v ní dnes ještě objevit něco nového, nebo se obor zaměřuje hlavně na správnou aplikaci?
Anatomie je klasický obor, který zkoumá makroskopickou stavbu organismu, já konkrétně se zabývám stavbou lidského těla. Anatomie je dnes spíše zaměřena buď na klinickou aplikaci v rámci zkoumání variability jednotlivých struktur lidského těla nebo již jde na buněčnou, až molekulární úroveň. Já osobně kombinuji obě zaměření. Zabývám se výzkumem neuropatické bolesti a subarachoidálním krvácením. Z klinické anatomie se zaměřuji na témata týkající se variability cévního zásobení kloubů ruky a podílím se na výzkumu biomechanických vlastností lidských tkání.

Co je dnes největší oborovou výzvou vás jako přednosty anatomického ústavu?
Největší výzvou je posouvat celý obor anatomie kupředu. Další velkou výzvou je pro mě budování Chirurgického centra, které bude zaměřené na postgraduální vzdělávání klinických lékařů v chirurgických oborech a intenzivní medicíně.

Získal jste také několik ocenění za výuku studentů. Kdybyste měl vypíchnout pro nás ostatní jednu nejzásadnější poučku, jak ideálně učit, jak by zněla?
Učitel je průvodce poznáním, měl by studenty učit a ne poučovat.

Jak jste se vlastně dostal k zájmu o anatomii? Zvažoval jste i jiné dráhy?
Anatomie mě uchvátila již v prvním ročníku medicíny a vždy mě bavilo učit. Proto hned po úspěšně zkoušce z anatomie jsem nastoupil na Anatomický ústav jako student asistent. Kromě výuky jsem se také začal zajímat o vědeckou práci a měl jsem štěstí, že se mě ujmul pan profesor Dubový, dlouholetý přednosta Anatomického ústavu, který mi ukázal krásu vědecké práce a ve výzkumu mi dal velké základy. V průběhu studia jsem se samozřejmě také zajímal o klinické obory, zejména chirurgii. Chtěl jsem se původně zabývat plastickou chirurgií nebo neurochirurgií, ale anatomie zůstala mou srdeční záležitostí, a proto jsem se rozhodl v ní rozvíjet.

Foto: V Anatomickém ústavu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně, 9. března 2021, fotila Anna Vavríková, MAFRA. 

V čem vám pomohly studijní pobyty, zejména ten Fulbrightovský? Anatomie je, předpokládám, po celém světě stejná.
Můj Fulbrightovský pobyt na University of Minnesota byl čistě zaměřen na výzkum. Konkrétně jsem se zabýval účinkem periferně podaných opiátů na neuropatickou bolest. Tento pobyt mi dal velmi mnoho zejména po odborné stránce a také mi umožnil navázat kontakty s kolegy na Minnesotské univerzitě.

A když to obrátím, je něco, co by si americký přístup k anatomii měl půjčit od přístupu českého?
Výuka anatomie v Česku vychází z tradičního modelu vídeňské školy, kdy se postupuje po jednotlivých orgánových systémech. V americkém nebo anglickém modelu se anatomie učí topograficky, tedy po jednotlivých částech lidského těla. Osobně si myslím, že oba systémy mají své výhody a nevýhody. Já osobně jsem na naší fakultě zkombinoval oba přístupy a studenti naši výuku hodnotí velice kladně, o čemž i svědčí Cena rektora za inovace ve výuce, kterou náš kolektiv získal v roce 2021.

Co podle vás momentálně leží v budoucnu, ať už z hlediska vás samotného, nebo oboru studia a aplikace anatomie?
Osobně bych chtěl zejména přispět k rozvoji anatomie. Velice rád bych také ukázal atraktivitu anatomie budoucím generacím a pomohl mým kolegyním a kolegům v kariérním rozvoji.

A závěrem tradiční otázka - co významného by mělo zaznít o vašem oboru, ale obvykle nezaznívá?
Anatomie byla, je a bude základem medicíny. Má svou krásu a stále je možné tento obor posouvat kupředu.


V textu byly použity fotografie Anny Vavríkové (MAFRA) pořízené 9. března 2021 při návštěvě Anatomického ústavu v Brně. Fotografie původně vyšly v článku "Dárci těl budou mít památník. Každý zemřelý má příběh, jak říká jeho iniciátor" na serveru idnes.cz

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kevin Schug: Calm, Relaxed and Excited - Why Not?

Kevin Schug is a chemist. During the current Spring semester, he teaches analytical chemistry and English for chemists at the Faculty of Science of Palacky University in Olomouc. As a Professor of Analytical Chemistry at The University of Texas at Arlington, Kevin has been to the Czech Republic before, mostly to attend conferences, to meet with research partners or to explore the Czech countryside together with his wife. This January, he traveled to the country for five months as a Distinguished Scholar of the Fulbright Program. He shares that: "Many friends and colleagues have asked me how I can justify simply picking up from my everyday life and leaving to live in Europe for the better part of a year. To them, I say, “why not?”" Just a few days after his arrival, Kevin joined other American Fulbright grantees in the country at a mid-year conference that took place in Třešť, right in the middle of the Vysočina Region. To Kevin's surprise the Fulbright crowd was much youn...

Kateřina Kallus Brychová: Five Weeks in a Country Where Education Matters

Kateřina Kallus Brychová is a high school teacher. She teaches English at Gymnázium Brno nicknamed "Jaroška." In the summer of 2023, Kateřina participated in the Fulbright SUSI Program (SUSI stands for Study of the US Institutes for Secondary Educators) aimed at school administrators interested in  sociocultural understanding, equitable learning communities, and diversity and inclusion in U.S. education and society. Participants from 20 different countries representing five different continents spent four weeks of the program at California State University in Chico. They took part in multiple seminars and workshops facilitated by university faculty, as well as external experts, toured numerous sites throughout Northern California, and visited schools to explore varied educational paths in California. For the fifth and final week of the Institute, the participants spent a couple of days in Chicago, Illinois and in Washington, D.C. to experience different regions of the U.S. an...