Přeskočit na hlavní obsah

Petra Urbanová: Forenzní antropologie - realita versus fikce

Petra Urbanová v médiích často
vystupuje jako česká forenzní antropoložka a vysvětluje rozdíly mezi svou prací a zobrazováním tohoto oboru ve filmech a v literatuře. Je docentkou a ředitelkou Ústavu antropologie na Masarykově univerzitě. Ve školním roce 2012/2013 strávila šest měsíců na North Carolina State University ve městě Raleigh jako stipendistka Fulbrightova programu. Obor forenzní antropologie vznikl právě v USA, a Petra Urbanová tak vysvětluje, že během svého pobytu mohla: "nasát atmosféru a vidět davy, které mají zájem o forenzní vědy. Bylo to důležité a utvrdilo mě to v tom, že dělám smysluplnou práci, co lidi zajímá." Málokoho napadnou praktická využití forenzní antropologie v každodenním životě. Petra Urbanová to ale vnímá jinak a pro příklad není třeba chodit daleko. Na jaře 2020, bezprostředně po vypuknutí pandemie, se její tým podílel na vývoji a testování respirátorů pro dospělé i pro děti. K výběru konkrétní velikosti stačila fotografie zájemce v mobilním telefonu. 

S Petrou Urbanovou hovořil Ladislav Loukota ze stránky Vědátor. Rozhovor je třináctým dílem seriálu příběhů k 30. výročí Fulbrightovy komise. Videozáznamy najdete začátkem každého měsíce na našem YouTube kanále a Facebooku. V pátek Vám přinášíme částečný přepis rozhovorů zde na blogu.

Co je obor vašeho výzkumu? Jak jste se k němu dostala? Řekla jste si jednoduše v dětství, že chcete zkoumat lidské kosti, nebo jste se k tomu dostala oklikou?
Zabývám se fyzickou a forenzní antropologií, k čemuž mě přivedla záliba z dětství zkoumat biologii v minulosti a obava maminky, která chtěla, abych šla studovat do Brna a ne do Prahy. Vždycky jsem měla představu, že bych chtěla dělat vědeckou činnost. Lákalo mě spojení přírodních věd a historie, ale těch možností bylo víc – třeba také archeologie či paleontologie. Až nakonec jsem se přihlásila na antropologii. Měla jsem ale více méně vždy jasno, že něco podobného chci dělat.

Forenzní antropologie je poměrně často zobrazována ve fikci. Tuhle otázku jistě dostáváte často, ale co je podle vás jedna zásadní věc, ve které se fikce liší od reality?
Hmm, média potřebují ukázat práci forenzních vědců jako práci, která je dobrodružná, akční a konstantně plná práce v terénu. Skutečná realita je spíše sezení u počítače, pročítání spisu a samotná analýza, která rozhodně není dobrodružná, nehoníte se za vrahy nebo pachateli trestných činů, i když se s nimi třeba jednou setkáte. Není to náš každodenní chleba.

Foto 2: Vyšetření mumie barona Trencka na počítačovém tomografu, Fakultní nemocnice Brno, únor 2017, fotila, M. Budíková. (Petra Urbanová s kolegou v ochranném obleku vyšetřují mumii.) 

Pod antropologickou prací si představuji už zmíněné lidské ostatky? Jak vypadá vaše běžná denní činnost?
Paradoxně naše práce s lidskými ostatky znamená dotýkat se jich jen minimálně. Moje práce přesunuje studium do virtuálního prostoru. Proto i má běžná denní činnost se více podobá hráči komplikované počítačové hry, ve které se hledají indicie a luští se jeden kvíz za druhým.

Do jaké míry se používá forenzní antropologie v české kriminalistice? A do jaké míry naopak podobné metody užíváte v archeologii?
Forenzní antropologie má své důležité místo v kriminalistice, a to kdekoliv ve světě. Český, nebo spíše evropský kontext je typický svým širokým odborným záběrem, od identifikace kosterních nálezů přes analýzy mrtvých těl, až po identifikace živých osob na různých záznamových médiích nebo odhady věku osob, které hledají v Evropě azyl. V oblasti analýzy kosterních nálezů se řada metodických postupů překrývá s bioarcheologií nebo kosterní antropologií. Rozdíl je ve stáří nálezu, společenském významu a odborné i osobní odpovědnosti.

Foto 3: Vyšetření mumie barona Trencka na počítačovém tomografu, Fakultní nemocnice Brno, únor 2017, fotila, M. Budíková. (Petra Urbanová s kolegou v ochranném obleku vyšetřují lebku.)  

Jak zásadně se studium ostatků liší dnes v porovnání s výzkumem o generaci nazpět?
Rozdíl je ve významu moderních technologií. Dnes se antropologické pracoviště neobejde bez záznamových a zobrazovacích přístrojů jako jsou trojrozměrné skenery, ruční RTG nebo synchronizované digitální fotoaparáty. Současně se klade vysoký důraz na molekulárně biologické a biochemické analýzy. V neposlední řadě musí být každý forenzní antropolog vybaven znalostmi biostatistiky.

Abych to vztáhl na konkrétní příklad - jak dlouho by trvala rekonstrukce tváře Jošta Lucemburského před příchodem počítačů a jak dlouho trvala dnes s počítači?
Rekonstrukce s počítačovou podporou i bez je shodná mravenčí práce. Manuální upravování v počítači je časově i odborně náročné, v tom směru jsme si práci neulehčili, ale můžeme některé kroky automatizovat. Nicméně obličej každého člověka je odlišný a proto i každá rekonstrukce je tak trochu jiná. Výhoda počítačové podpory je v možnost donekonečna upravovat výsledek nebo vytvářet různé scénáře, např. jeden obličej v různé fázi života.

Řekněme, že mě dnes přejede tramvaj a za 1000 let vykopou vědci moje ostatky. Z čeho se pozná, jestli jsem se živil rukama nebo naopak hlavou?
Záleží, jak náročná byla vaše manuální práce a jak dlouho jste vykonával opakované pohyby spojené s daným zaměstnáním. Pokud to byla práce v kamenolomu, pak očekávejte změny na obratlích a kloubech horní končetiny, určitě se u vás objeví fraktury z únavy nebo minimálně mikrotrhliny v koncových částech dlouhých kostí. Některé profese mají zcela specifický projev na kostře, jiné již méně. Takový mnich se s lamačem kamene ve fyzické aktivitě nedá srovnat a přesto může mít shodně poškozená kolena od klečení.

Pojďme se vrátit k vaší historii. Na jakém typu Fulbrightova stipendia jste byla a co vám dal zahraniční pobyt?
Byla to výrazná životní zkušenost! Forenzní antropologie má primárně historické kořeny ve Spojených státech, takže už jenom být tam a vlastně nasát atmosféru a vidět davy, které mají zájem o forenzní vědy, bylo to důležité a utvrdilo mě to v tom, že dělám smysluplnou práci, co lidi zajímá. Byla jsem Visiting Scholar v roce 2012 až 2013. Po odborné stránce jsem měla možnost být součástí americké komunity forenzních odborníků, jejíž počet se s evropskými ekvivalenty nedá srovnat. V tomto ohledu je opravdu velmi znát, že forenzní vědy a forenzní antropologie mají původ ve Spojených státech. Po osobní stránce se mi poštěstilo navštívit krásná místa a potkat výborné přátele.

Foto 4: Návštěva národního parku Grand Canyon v Arizoně během studijního pobytu v USA, únor 2013. (Petra Urbanová v popředí a výhled na Grand Canyon v pozadí.)
 
Významně jste rovněž na jaře 2020 přispěla multioborovému týmu vyvíjejícímu respirátory. Jak projekt vypadal? A jak vypadala vaše účast?
Moje pracoviště iniciovalo testování prototypů respirátorů pro dospělé a ve výsledku jsme také navrhli několik modifikací pro děti různého věku. Vedle toho jsme přišli na jednoduchý postup výběru vhodné velikosti pomocí fotografie z mobilu.

Často se ptám, jaký je rozdíl mezi českou a zahraniční vědou - jak je na tom česká antropologie v kontextu světa?
Zda je česká antropologie na úrovni světa? Snažíme se, aby byla! Není úplně pravda, že antropologie je úplně stejná v celém světě – zrovna česká antropologie, nebo středoevropská, je trošku specifická ve svém záběru. Ten je mnohem širší než třeba ve Spojených státech. Když v USA řeknete “forenzní antropolog”, máte na mysli odborníka, který identifikuje forenzní kosterní nálezy. Když totéž řeknete u nás, tak je to zároveň člověk, který se zabývá identifikací osob, živých i mrtvých. Okruh zájmu je u nás mnohem širší a klade také větší nároky na odbornost. Takže v tomto mohu říct, že forenzní antropologie je u nás na velmi dobré úrovni – je nejen na úrovni světové, ale přináší ještě něco navíc.

Co významného by mělo zaznít o vašem oboru, ale obvykle nezaznívá?
Antropologie obvykle nebývá vnímána jako věda s praktickým využitím. A přesto jako věda o člověku by člověku měla pomáhat v každém směru. Na našem pracovišti se snažíme, aby to tak opravdu bylo.

Foto 5: Výstava o výzkumu mumie barona Trencka, Špilberk, Brno, 2.10.2019, fotila, M. Budíková. (Petra Urbanová při prezentaci, plakát s nákresem lidské kostry v nadživotní velikosti na širokém černém pozadí. Vedle prezentující stojí čtyři muži v pestrobarevných krojích.)
 


Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kevin Schug: Calm, Relaxed and Excited - Why Not?

Kevin Schug is a chemist. During the current Spring semester, he teaches analytical chemistry and English for chemists at the Faculty of Science of Palacky University in Olomouc. As a Professor of Analytical Chemistry at The University of Texas at Arlington, Kevin has been to the Czech Republic before, mostly to attend conferences, to meet with research partners or to explore the Czech countryside together with his wife. This January, he traveled to the country for five months as a Distinguished Scholar of the Fulbright Program. He shares that: "Many friends and colleagues have asked me how I can justify simply picking up from my everyday life and leaving to live in Europe for the better part of a year. To them, I say, “why not?”" Just a few days after his arrival, Kevin joined other American Fulbright grantees in the country at a mid-year conference that took place in Třešť, right in the middle of the Vysočina Region. To Kevin's surprise the Fulbright crowd was much youn...

Kateřina Kallus Brychová: Five Weeks in a Country Where Education Matters

Kateřina Kallus Brychová is a high school teacher. She teaches English at Gymnázium Brno nicknamed "Jaroška." In the summer of 2023, Kateřina participated in the Fulbright SUSI Program (SUSI stands for Study of the US Institutes for Secondary Educators) aimed at school administrators interested in  sociocultural understanding, equitable learning communities, and diversity and inclusion in U.S. education and society. Participants from 20 different countries representing five different continents spent four weeks of the program at California State University in Chico. They took part in multiple seminars and workshops facilitated by university faculty, as well as external experts, toured numerous sites throughout Northern California, and visited schools to explore varied educational paths in California. For the fifth and final week of the Institute, the participants spent a couple of days in Chicago, Illinois and in Washington, D.C. to experience different regions of the U.S. an...