Přeskočit na hlavní obsah

Lukáš Vízek: Dobrého učitele matematiky tvoří lidskost, otevřenost a pokora


Lukáš Vízek zvažoval dráhu architekta, nakonec u něj však zvítězila láska k matematice. Jako didaktik "královny věd" na Přírodovědecké fakultě Univerzity Hradec Králové se snaží zlepšovat metody výuky matematiky na českých středních a základních školách. V roce 2019/2020 získal Fulbright-Masarykovo stipendium na americkou Harvard University, a společně s manželkou a třemi dětmi se tak na šest měsíců přestěhoval do státu Massachusetts. Na prestižní Harvard Graduate School of Education zkoumal nové, efektivní a zábavné přístupy k výuce geometrie. 

S Lukášem Vízkem hovořil Ladislav Loukota ze stránky Vědátor. Rozhovor je devátým dílem seriálu příběhů ke 30. výročí Fulbrightovy komise. Videozáznamy najdete začátkem každého měsíce na našem YouTube kanále a Facebooku. V pátek Vám přinášíme částečný přepis rozhovorů zde na blogu.

Co je oborem vašeho výzkumu a jak vypadá vaše každodenní práce?
Zabývám se matematickým vzděláváním, vyučuji kurzy zaměřené na výuku matematiky, výpočetní techniku, dějiny matematiky a eukleidovskou geometrii pro budoucí učitele na druhém stupni základní školy a na střední škole. V současnosti se věnuji historii výuky, matematice a koncepci geometrického vzdělávání.

K čemu reálně slouží didaktika matematiky či geometrie? Co si pod tím laik může představit?
Didaktika matematiky je svázána s matematikou jako exaktní disciplínou, avšak je příkladem společenské vědy. Studuje vyučování matematiky, formuluje a zdůvodňuje cíle matematického vzdělávání, uvažuje o obsahu výuky a o způsobech výuky. Je spjatá se vztahem studentů a pedagogů, s jejich vzájemnou spoluprací a komunikací. Je součástí společenské debaty.

Foto 2: Budova Harvard Graduate School of Education ve státě Massachusetts, podzim 2019. (Moderní budova v pozadí, zelené stromy a několik osob kolem budovy a cyklista na kole v popředí.)

Jak jste se dostal k tomuto studiu a jaké jiné studijní či životní cesty jste zvažoval před akademickou dráhou?
Uvažoval jsem o studiu architektury, ale ovlivněn svými gymnaziálními léty jsem se nakonec rozhodl pro učitelství. Absolvoval jsem magisterské studium učitelství matematiky a výtvarné výchovy na Univerzitě Hradec Králové. Následně jsem vyučoval matematiku na hradeckém střední odborném učilišti. Chtěl jsem více proniknout do oboru, nastoupil jsem do doktorského studia na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze a začal vyučovat matematiku na gymnáziu v Novém Bydžově.

Pojďme dále ve vašem vlastním výzkumu. Co vás přimělo uvažovat o výjezdu do zahraničí? Byl jste i na jiných pobytech?
Doktorskou práci jsem obhájil v oboru dějin matematického vzdělávání. Vzhledem k mé pozici na hradecké univerzitě a mému zaměření jsem se chtěl více ponořit do současné výuky matematiky. Uvědomil jsem si přitom, že tento obor čelí z celosvětového pohledu stejným výzvám, matematika je svým způsobem univerzální. Zároveň nám zahraniční zkušenost dovede otevřít oči pro jiné pohledy. To jsem zažil již během svého studijního pobytu v programu Erasmus, byť zaměřeného na současné výtvarné umění.

Foto 3: Lukáš Vízek s dalšími Fulbright stipendisty při výletě do města Plymouth ve státě Massachusetts, zima 2020. (Skupinová fotka stipendistů s rodinnými příslušníky na trávníku. Všichni v zimním oblečení. Fulbright logo v popředí.)

Na jakém typu Fulbrightova stipendia jste byl a co vám dal zahraniční pobyt?
Pracoval jsem podpořen Fulbright-Masarykovým stipendiem na Harvardově univerzitě ve státě Massachusetts. Navázal jsem kontakt s tamní Graduate School of Education, zejm. s profesorem Jonem Starem, kterého jsem potom oslovil s žádostí o stipendium. Zahraniční pobyt mi dal především cenné kontakty, neřku-li přátelství, a umožnil mi nahlédnout do amerického prostředí.

Jaké největší rozdíly mezi českou a zahraniční vědou vašeho oboru vnímáte?
Necítím se kompetentní k posuzování rozdílů mezi českou a zahraniční výukou matematiky nebo k  hodnocení jejich úrovně. Moje zkušenost z Ameriky mě ale utvrdila v přesvědčení, že klíčem k dobré a zodpovědné práci v matematickém vzdělávání je výměna názorů, komunikace a otevřenost. Oceňuji, že jsem mohl nahlédnout do činnosti amerických kolegů.

Foto 4: Děti Lukáše Vízka při procházce městem Boston, podzim 2019. (Panorama města Boston v pozadí a v popředí tři děti v barevném oblečení jdou po chodníku směrem od fotoaparátu do centra města.) 

Odnesl jste si z výjezdu i nějakou osobní zkušenost mimo obor?
Díky podpoře Fulbrightovy komise jsem mohl na své půlroční stáži “za mořem” být i s manželkou a našimi třemi dětmi. Těším se ze společného času s rodinou i z toho, že naše děti mohly chodit na čas do americké školy. I to byla pro mě zajímavá zkušenost, i když spíše zprostředkovaná.

Co významného by mělo zaznít o vašem oboru, ale obvykle nezaznívá?
Rád bych, aby matematika byla vnímána jako jeden z prostředků porozumění světu kolem nás. Jako disciplína občas nazývaná královnou věd, která však netrvá na svém prvenství. Spíše vyniká svoji abstraktností. Tvoří ji však lidé a lidé ji též vyučují. A dobrého učitele matematiky tvoří lidskost, není to vždy zápal pro obor, nýbrž upřímnost, otevřenost a pokora.

Foto 5: Bostonská ulice. (Chodci kráčí po ulici lemované domy z červených cihel, výrazné pouliční osvětlení a dopravní značení.)

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kevin Schug: Calm, Relaxed and Excited - Why Not?

Kevin Schug is a chemist. During the current Spring semester, he teaches analytical chemistry and English for chemists at the Faculty of Science of Palacky University in Olomouc. As a Professor of Analytical Chemistry at The University of Texas at Arlington, Kevin has been to the Czech Republic before, mostly to attend conferences, to meet with research partners or to explore the Czech countryside together with his wife. This January, he traveled to the country for five months as a Distinguished Scholar of the Fulbright Program. He shares that: "Many friends and colleagues have asked me how I can justify simply picking up from my everyday life and leaving to live in Europe for the better part of a year. To them, I say, “why not?”" Just a few days after his arrival, Kevin joined other American Fulbright grantees in the country at a mid-year conference that took place in Třešť, right in the middle of the Vysočina Region. To Kevin's surprise the Fulbright crowd was much youn...

Kateřina Kallus Brychová: Five Weeks in a Country Where Education Matters

Kateřina Kallus Brychová is a high school teacher. She teaches English at Gymnázium Brno nicknamed "Jaroška." In the summer of 2023, Kateřina participated in the Fulbright SUSI Program (SUSI stands for Study of the US Institutes for Secondary Educators) aimed at school administrators interested in  sociocultural understanding, equitable learning communities, and diversity and inclusion in U.S. education and society. Participants from 20 different countries representing five different continents spent four weeks of the program at California State University in Chico. They took part in multiple seminars and workshops facilitated by university faculty, as well as external experts, toured numerous sites throughout Northern California, and visited schools to explore varied educational paths in California. For the fifth and final week of the Institute, the participants spent a couple of days in Chicago, Illinois and in Washington, D.C. to experience different regions of the U.S. an...