Přeskočit na hlavní obsah

Lukáš Vízek: Dobrého učitele matematiky tvoří lidskost, otevřenost a pokora


Lukáš Vízek zvažoval dráhu architekta, nakonec u něj však zvítězila láska k matematice. Jako didaktik "královny věd" na Přírodovědecké fakultě Univerzity Hradec Králové se snaží zlepšovat metody výuky matematiky na českých středních a základních školách. V roce 2019/2020 získal Fulbright-Masarykovo stipendium na americkou Harvard University, a společně s manželkou a třemi dětmi se tak na šest měsíců přestěhoval do státu Massachusetts. Na prestižní Harvard Graduate School of Education zkoumal nové, efektivní a zábavné přístupy k výuce geometrie. 

S Lukášem Vízkem hovořil Ladislav Loukota ze stránky Vědátor. Rozhovor je devátým dílem seriálu příběhů ke 30. výročí Fulbrightovy komise. Videozáznamy najdete začátkem každého měsíce na našem YouTube kanále a Facebooku. V pátek Vám přinášíme částečný přepis rozhovorů zde na blogu.

Co je oborem vašeho výzkumu a jak vypadá vaše každodenní práce?
Zabývám se matematickým vzděláváním, vyučuji kurzy zaměřené na výuku matematiky, výpočetní techniku, dějiny matematiky a eukleidovskou geometrii pro budoucí učitele na druhém stupni základní školy a na střední škole. V současnosti se věnuji historii výuky, matematice a koncepci geometrického vzdělávání.

K čemu reálně slouží didaktika matematiky či geometrie? Co si pod tím laik může představit?
Didaktika matematiky je svázána s matematikou jako exaktní disciplínou, avšak je příkladem společenské vědy. Studuje vyučování matematiky, formuluje a zdůvodňuje cíle matematického vzdělávání, uvažuje o obsahu výuky a o způsobech výuky. Je spjatá se vztahem studentů a pedagogů, s jejich vzájemnou spoluprací a komunikací. Je součástí společenské debaty.

Foto 2: Budova Harvard Graduate School of Education ve státě Massachusetts, podzim 2019. (Moderní budova v pozadí, zelené stromy a několik osob kolem budovy a cyklista na kole v popředí.)

Jak jste se dostal k tomuto studiu a jaké jiné studijní či životní cesty jste zvažoval před akademickou dráhou?
Uvažoval jsem o studiu architektury, ale ovlivněn svými gymnaziálními léty jsem se nakonec rozhodl pro učitelství. Absolvoval jsem magisterské studium učitelství matematiky a výtvarné výchovy na Univerzitě Hradec Králové. Následně jsem vyučoval matematiku na hradeckém střední odborném učilišti. Chtěl jsem více proniknout do oboru, nastoupil jsem do doktorského studia na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze a začal vyučovat matematiku na gymnáziu v Novém Bydžově.

Pojďme dále ve vašem vlastním výzkumu. Co vás přimělo uvažovat o výjezdu do zahraničí? Byl jste i na jiných pobytech?
Doktorskou práci jsem obhájil v oboru dějin matematického vzdělávání. Vzhledem k mé pozici na hradecké univerzitě a mému zaměření jsem se chtěl více ponořit do současné výuky matematiky. Uvědomil jsem si přitom, že tento obor čelí z celosvětového pohledu stejným výzvám, matematika je svým způsobem univerzální. Zároveň nám zahraniční zkušenost dovede otevřít oči pro jiné pohledy. To jsem zažil již během svého studijního pobytu v programu Erasmus, byť zaměřeného na současné výtvarné umění.

Foto 3: Lukáš Vízek s dalšími Fulbright stipendisty při výletě do města Plymouth ve státě Massachusetts, zima 2020. (Skupinová fotka stipendistů s rodinnými příslušníky na trávníku. Všichni v zimním oblečení. Fulbright logo v popředí.)

Na jakém typu Fulbrightova stipendia jste byl a co vám dal zahraniční pobyt?
Pracoval jsem podpořen Fulbright-Masarykovým stipendiem na Harvardově univerzitě ve státě Massachusetts. Navázal jsem kontakt s tamní Graduate School of Education, zejm. s profesorem Jonem Starem, kterého jsem potom oslovil s žádostí o stipendium. Zahraniční pobyt mi dal především cenné kontakty, neřku-li přátelství, a umožnil mi nahlédnout do amerického prostředí.

Jaké největší rozdíly mezi českou a zahraniční vědou vašeho oboru vnímáte?
Necítím se kompetentní k posuzování rozdílů mezi českou a zahraniční výukou matematiky nebo k  hodnocení jejich úrovně. Moje zkušenost z Ameriky mě ale utvrdila v přesvědčení, že klíčem k dobré a zodpovědné práci v matematickém vzdělávání je výměna názorů, komunikace a otevřenost. Oceňuji, že jsem mohl nahlédnout do činnosti amerických kolegů.

Foto 4: Děti Lukáše Vízka při procházce městem Boston, podzim 2019. (Panorama města Boston v pozadí a v popředí tři děti v barevném oblečení jdou po chodníku směrem od fotoaparátu do centra města.) 

Odnesl jste si z výjezdu i nějakou osobní zkušenost mimo obor?
Díky podpoře Fulbrightovy komise jsem mohl na své půlroční stáži “za mořem” být i s manželkou a našimi třemi dětmi. Těším se ze společného času s rodinou i z toho, že naše děti mohly chodit na čas do americké školy. I to byla pro mě zajímavá zkušenost, i když spíše zprostředkovaná.

Co významného by mělo zaznít o vašem oboru, ale obvykle nezaznívá?
Rád bych, aby matematika byla vnímána jako jeden z prostředků porozumění světu kolem nás. Jako disciplína občas nazývaná královnou věd, která však netrvá na svém prvenství. Spíše vyniká svoji abstraktností. Tvoří ji však lidé a lidé ji též vyučují. A dobrého učitele matematiky tvoří lidskost, není to vždy zápal pro obor, nýbrž upřímnost, otevřenost a pokora.

Foto 5: Bostonská ulice. (Chodci kráčí po ulici lemované domy z červených cihel, výrazné pouliční osvětlení a dopravní značení.)

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seven, s

Pranav Kakulamarri: Say Less

Pranav Kakulamarri is an English Teaching Assistant. He currently teaches English at Gymnázium Tišnov. His host town of 10 000 is located 22 kilometers north-east of Brno. In August 2022, Pranav arrived in the Czech Republic with a BS in Neuroscience from the University of Alabama at Birmingham, a life-long passion for chess and a future plan to become a physician after his 10-month adventure in the Czech Republic. With experience as a chess instructor, a reading tutor and a researcher, he had some pedagogy skills, but no prior classroom experience. Today, Pranav is the Tišnov celebrity - he was featured in the town's paper, people greet him in the streets and strangers initiate conversations with him on train or bus, starting with: "I know you, you were in the town's paper." What is Pranav's magic? Natural charisma, positive attitude, disarming smile, and his ability to listen to others. “What is happiness and how does it differ within a culture? Why does one liv

Katherine Pérez Rivera: Beyond science - collaboration, engagement, and identity

Katherine X. Pérez Rivera is an environmental scientist. She came to the Czech Republic in September 2021 to study carbon dynamics in Czech streams impacted by acid rain. Katherine's host institution was the Czech Geological Survey located in Prague, but she spent many days and nights collecting samples and data in the Slavkov Forest, a sparsely inhabited protected landscape area, located in Karlovy Vary Region, famous for its spa towns. During her year-long Fulbright adventure, Katherine had to conduct fieldwork during the winter for the first time in her life. As someone born and raised in Puerto Rico, adjusting to Czech winter temperatures, hiking in a deserted forest covered by snow and wearing snowshoes was a life-changing experience. "Becoming a Fulbrighter permitted me to connect with others beyond my science and field of study. These connections were rooted in the core of our identities, who we are and what matters to us," reflects Katherine when adjusting back to