Přeskočit na hlavní obsah

Petr Nguyen: Proč je důležité zkoumat motýly

Petr Nguyen vede Laboratoř srovnávací
cytogenetiky a genomiky na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a působí jako vědecký pracovník Entomologického ústavu Biologického centra Akademie věd. V roce 2016/2017 strávil osm měsíců s Fulbrightovým stipendiem pro vědce a přednášející na University of Kansas v USA, a pronikl tak do základů bioinformatiky. Rolí dnešních výzkumníků je podle Petra Nguyena 
příprava studentů na praxi nebo vědu, posouvání lidského poznání, kultivace společnosti a řešení problémů, které by nás všechny měly trápit.

S Petrem Nguyenem hovořil Ladislav Loukota ze stránky Vědátor. Rozhovor je osmým dílem seriálu příběhů ke 30. výročí Fulbrightovy komise. Videozáznamy najdete každou první středu v měsíci na našem YouTube kanále a Facebooku. V pátek Vám přinášíme částečný přepis rozhovorů zde na blogu.

Co je obor vašeho výzkumu, jak vypadá vaše denní činnost?
Zajímá mě organizace genomu, její změny a jejich role v evoluci. Ve výzkumu se zaměřuji především na pohlavní chromozomy a chromozomální přestavby u motýlů.

Zeptám se tedy na úvod hloupě - v čem jsou pohlavní chromozomy a chromozomální přestavby u motýlů pozoruhodné nebo výjimečné?
Motýli mají speciální typ chromozomů. Aby se chromozomy při dělení buňky správně rozešly, musí se připojit na dělící vřeténko, u člověka se připojují v jednom místě, což znamená, že když chromozom zlomíte, část které toto místo chybí se ztratí. Motýlí chromozomy se připojují po celé své délce a když je polámete, stejně se pravidelně rozejdou. Organismem s největším diploidním počtem chromozomů je asi právě proto africký modrásek. V mých očích tedy motýli představují jednodušší systém pro studium karyotypových změn. A jejich pohlavní chromozomy také reprezentují opačný typ, než má člověk. U člověka má muž dva odlišné pohlavní chromozomy označované X a Y, které ale vznikly z autozomálního páru. U motýlů je to naopak, dva odlišné pohlavní chromozomy má samička, označují se pak W a Z a podobný systém najdeme třeba u ptáků a některých hadů. Obecně je vzácnější. U motýlů se ale ukazuje, že chromozom W patrně nevznikl z autozomu, ale ochočením nadpočetného chromozomu, který se někdy v genomech vyskytuje jako takový sobecký černý pasažér. No a srovnáním vlastností chromozomů Y a W můžeme zjistit obecné vlastnosti evoluce pohlavních chromozomů, které jsou jedinečnou částí našeho genomu.

Foto 2: Petr Nguyen mapuje chromozomy pomocí bioinformaticky identifikovaných sekvencí, jaro 2021, České Budějovice. (Petr se usmívá při práci na počítači ve své laboratoři.)
 
Jaké má praktické aplikace (u vysoce teoretických oborů, což bude, hádám, váš případ, se hodí zmínit alespoň nějaké hypotetické možnosti) či jaké měl praktické aplikace v minulosti?
Ačkoli jde především o základní výzkum, motýli jsou významnou fytofágní skupinou, a tudíž zahrnují velké množství ekonomicky významných škůdců. Na Entomologickém ústavu se tak v laboratoři prof. Marece věnujeme např. obaleči jablečnému a vývoji jeho transgenních linií, které by se daly použít při kontrole tohoto škůdce. Něco na způsob geneticky modifikovaných komárů, o kterých se teď všude píše v souvislosti s jejich plánovaným vypouštěním na Floridě.

Když se pustím na tenký led, podobné aplikace by mohlo mít více vašich kolegů. Jak se k takovému užití osobně stavíte?
Já mám trošku problém s těmi komáry, protože biotechnologická firma Oxitec, která je produkuje, se pohybuje na hraně a někdy asi už za hranou etiky. Ale obecně si myslím, že mají genetické modifikace velký potenciál. Třeba v případě našeho projektu se snažíme zefektivnit metodu kontroly obaleče jablečného, při které se vypouští ozářený sterilní hmyz. Nemusí se tedy používat insekticidy. V současnosti musíte uměle odchovávat, ozařovat a vypouštět samce i samice. Ale potřebujete jen neplodné samce, kteří by se pářili v sadech s divokými samičkami a předávali jim zářením indukované letální mutace. Proto se snažíme na pohlavní chromozom W, který je jen u samic vnést mutaci, která by samice zabila při snížení teploty. Nemuseli byste je v chovu krmit, ušetřili byste půlku nákladů, zvýšili efektivitu metody, transgenní samice by přitom chcíply a kdyby ne, byly by před vypuštěním sterilizovány zářením. To zní dobře ne?

Jak jste se dostal k jeho studiu, jaké jiné studijní či životní dráhy jste zvažoval?
Šel jsem studovat biologii z poměrně naivních důvodů a v prvním ročníku mě zaujala prezentace Laboratoře molekulární cytogenetiky.

No dobrá, to jsme u výběru vysoké školy - ale jaké byly vaše zájmy před tím? Jaké byly ty naivní důvody?
No, mě věda nebo škola obecně moc nezajímala. Vědci prý zjistili, že je to u kluků normální. A můj případ dokazuje, že si rodiče ještě nemusí zoufat. Nějak mě to chytlo až při studiu. Začala mě bavit buněčná biologie, noc před přednáškami jsem si četl látku, která se měla probírat... Což mělo tedy za následek, že jsem pak na přednáškách spal.

O jaké stipendium Fulbrightovy komise jste se ucházel a jaký přínos pro Vás zahraniční pobyt měl? 

Můj pobyt v USA byl podpořen Fulbrightovým stipendiem pro vědce a přednášející. Naučil jsem se díky němu základům bioinformatiky a navázal jsem trvající spolupráci s Dr. Jamiem Waltersem, kterou dále rozvíjíme například díky grantu z programu INTER-ACTION.

Zmínil jste bioinformatiku. Jak můžete tento obor popsat mě jako laikovi?
No, to je něco mezi biologií, informatikou, matematikou a statistikou. Je to hodně široké pole a každý si pod tím představuje něco jiného. Mě zajímá práce s velkými sekvenačními datasety, což je ale vlastně z hlediska informatiky naprosto triviální práce s textem.

V jakém smyslu rozvíjíte zahraniční spolupráci?
Pracoval jsem se svým mentorem na analýze pohlavních chromozomů monarchy stěhovavého, pak jsme byli součástí konsorcia sekvenujícího genetickou informaci obaleče jablečného a teď jsme dostali společný grant na studium motýlů blízce příbuzných monarchovi.

Jak dlouho jste na Fulbrightovi pobyl? Kde to bylo?
Byl jsem osm měsíců na University of Kansas, kde můj mentor právě zakládal novou laboratoř.

Foto 3: "Kdo dlouho hledí do propasti, toho propast pohltí," Petr Nguyen při návštěvě "Horseshoe Bend" (česky "ohyb koňské podkovy") poblíž města Page ve státě Arizona, 2016. (Petr leží na skále a nakukuje do hlubokého meandru řeky Colorado, strmé skály všude okolo.)

Jaké největší rozdíly mezi českou a zahraniční vědou vašeho oboru vnímáte?
U nás jsme pořád trochu pozadu s implementací nových metod a technologií. Třeba genomika tu stále pokulhává, protože tu chybí kvalitní výuka bioinformatiky. Téměř 20 let po osekvenování lidského genomu v době, kdy se rozbíhají velké projekty, které si kladou za cíl osekvenovat genetickou informaci všech žijících druhů naši studenti stále neumí s těmito daty pracovat.

V čem osobně vidíte důvody našeho “opoždění”? Zmínil jste horší výuku bioinformatiky - vidíte v jejím pozadí spíše nedostatek financí, podpory, přemíru byrokracie, či něco jiného?
Myslím, že za to je skutečně zodpovědná malá mobilita, o které se hodně mluví. Chybí zde zahraniční postdoci, kteří by k nám přinášeli novoty. Většinu práce ve výzkumu u nás odvedou doktorandi, kteří se sami musí vše naučit metodou pokus omyl.

Jak vy osobně vnímáte roli výzkumníka ve společnosti?
Tak svou roli, jako výzkumníka pracujícího na univerzitě, vidím v přípravě studentů na praxi. Zapojujeme studenty do výzkumu, takže když se pak dostanou do laboratoře třeba v nemocnici, nechovají se v ní jako slon v porcelánu. Pak samozřejmě věda obecně posouvá poznání, kultivuje společnost a hledá řešení problémů, které by společnost měly trápit.

To znamená, hádám, větší propojování univerzit a soukromého sektoru. Jak je ale něco podobného třeba ve vašem oboru možné, když jste sám zmínil, že děláte především základní výzkum?
Tak já svůj výzkum mohu směřovat k nějaké aplikaci, pokud dostanu nějaké rozumné zadání. Když by mě někdo kontaktoval s nabídkou spolupráce, tak to rád zvážím.

Co významného by mělo zaznít o vašem oboru, ale obvykle nezaznívá?
Lidé neustále čtou o tom, co už dnes ve zkumavce dokážeme. Zároveň to ale ve veřejnosti probouzí strach, který se pak promítá např. do zákazu genetických modifikací v Evropě. Společnost tak investuje velké peníze např. do přečtení genetické informace zemědělských plodin s cílem zvýšit genetickými modifikacemi jejich produkci, ale vlastně zakazuje využití výsledků tohoto výzkumu. A tento paradox by si měli lidé uvědomit.

Foto 4: Petr Nguyen při práci s genomovou knihovnou, jaro 2021, České Budějovice. (Petr při práci v laboratoři.)

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kevin Schug: Calm, Relaxed and Excited - Why Not?

Kevin Schug is a chemist. During the current Spring semester, he teaches analytical chemistry and English for chemists at the Faculty of Science of Palacky University in Olomouc. As a Professor of Analytical Chemistry at The University of Texas at Arlington, Kevin has been to the Czech Republic before, mostly to attend conferences, to meet with research partners or to explore the Czech countryside together with his wife. This January, he traveled to the country for five months as a Distinguished Scholar of the Fulbright Program. He shares that: "Many friends and colleagues have asked me how I can justify simply picking up from my everyday life and leaving to live in Europe for the better part of a year. To them, I say, “why not?”" Just a few days after his arrival, Kevin joined other American Fulbright grantees in the country at a mid-year conference that took place in Třešť, right in the middle of the Vysočina Region. To Kevin's surprise the Fulbright crowd was much youn...

Kateřina Kallus Brychová: Five Weeks in a Country Where Education Matters

Kateřina Kallus Brychová is a high school teacher. She teaches English at Gymnázium Brno nicknamed "Jaroška." In the summer of 2023, Kateřina participated in the Fulbright SUSI Program (SUSI stands for Study of the US Institutes for Secondary Educators) aimed at school administrators interested in  sociocultural understanding, equitable learning communities, and diversity and inclusion in U.S. education and society. Participants from 20 different countries representing five different continents spent four weeks of the program at California State University in Chico. They took part in multiple seminars and workshops facilitated by university faculty, as well as external experts, toured numerous sites throughout Northern California, and visited schools to explore varied educational paths in California. For the fifth and final week of the Institute, the participants spent a couple of days in Chicago, Illinois and in Washington, D.C. to experience different regions of the U.S. an...