Přeskočit na hlavní obsah

Zdeňka Zvoníčková: Pozitivní zprávy ve výuce angličtiny

Zdeňka Zvoníčková vyučuje 
angličtinu na Gymnáziu Tišnov a přesně před rokem absolvovala šestitýdenní program Fulbright Teaching Excellence and Achievement v USA. Školení pro učitele z mnoha zemí světa bylo zaměřené na rozvoj mediální gramotnosti a kritického myšlení na středních školách. Zdeňka se domů vrátila několik hodin před prvním uzavřením hranic v souvislosti s šířením pandemie, přivezla si však s sebou novou inspiraci pro svou další práci, čerstvé zkušenosti se zapojením moderních nástrojů a technologií ve škole a mnohá přátelství, která jí dodnes pomáhají vylepšovat nejen výuku angličtiny. 

Dnešní doba je pro všechny velmi náročná, z médií nás každý den zaplavuje vlna negativity a špatných zpráv. Jako učitel cítím velkou zodpovědnost za mladou generaci a naše studenty, kteří jsou již více než rok nuceni se vzdělávat online, vytrženi ze svých obvyklých rutin a bez sociálního kontaktu. Těžko jim lze pomoci planými sliby, můžeme jim ale ukázat, že nám na nich záleží a že existuje světlo na konci tunelu. To bylo mou snahou, když jsem studentům představila projekt Positive News. Nápad na něj vznikl vlastně již o něco dříve, a to v zimě 2020 během šestitýdenního školení o mediální gramotnosti a kritickém myšlení v USA, kam jsem vyjela jako stipendistka Fulbrightovy komise. Když jsem v Americe přemýšlela o vhodném projektu, který měl být výsledkem mého snažení a zároveň přínosem pro ostatní učitele, uvědomovala jsem si přetlak negativních zpráv a jeho dopad na mladou generaci. V době pandemie se tento přetlak stal doslova neřízenou bombou a můj projekt nabyl nového významu.

Foto 2: Skupina Fulbright TEA stipendistů z několika zemní světa na školení v Ohiu, zima 2020. (Skupina asi 20 lidí pózuje kolem nápisu "Cleveland", most a panorama města v pozadí.)

Úkolem mých studentů v rámci projektu Positive News bylo najít něco pozitivního mezi zprávami s obsahem vesměs skličujícím a negativním. A oni se toho úkolu zhostili na výbornou. Jejich prezentace či projekty se týkaly úspěchů na poli medicíny, enviromentálních snah o navrácení ohrožených druhů do přírody, zlepšení životního prostředí a novinek ve světě technologií. Byla to pro všechny příjemná a velmi povzbuzující hodina, ale měla jsem pocit, že tím by to skončit nemělo. Uvědomovala jsem si, že tato myšlenka a její realizace si zaslouží pokračování, a to hned ze dvou důvodů – na prvním místě byli moji studenti, kteří viděli smysl ve své práci a jejím širším uplatnění a na druhém místě byla propagace myšlenky cíleně se zaměřit na pozitivní zprávy jako takové.

A tak jsem se pomocí svých zahraničních kontaktů ze studijního pobytu v USA snažila získat další učitele pro naši „věc“. Nebylo úplně snadné najít podobně smýšlející kolegy v zahraničí, ale nakonec se mi podařilo navázat spolupráci se srbskou jazykovou školou, kterou vede účastnice Fulbright programu Jelena Spasic. Z českých škol jsem získala pro spolupráci střední zdravotnickou školou v Ústí nad Labem, na které působí moje kolegyně z amerického školení Ida Vohryzková. Naše společné setkání proběhlo 12. března 2021 pomocí platformy ZOOM a každou školu prezentovalo několik studentů, kteří představili své pozitivní zprávy za podpory ostatních spolužáků. Studenti jednotlivých škol měli své „moderátory“, kteří uvedli svou školu, spolužáky a prezentace své skupiny.

Naše škola, Gymnázium Tišnov, byla na řadě jako první. Zazněla témata, která jsou dnes velmi aktuální a zároveň velmi pozitivní – vymýcení obrny v Africe díky očkování, značné zlepšení ovzduší ve velkých městech v důsledku lockdownu, možné řešení plastové krize pomocí enzymů a bakterií a pandemie viděna jiným úhlem pohledu jako příležitost k zastavení se v životě, čas pro rodinu a koníčky. Následovaly prezentace školy v Ústí nad Labem, která měla méně účastníků, neboť její studenti mají v současné době jiné povinnosti a pomáhají v nemocnicích. O to víc jsme si jejich účasti vážili. Prezentace se týkaly práv žen a témat, o kterých se málo veřejně mluví – schválení práva ženy na potrat v Argentině či ženské hygienické potřeby zdarma na veřejných místech ve Skotsku a závěrem rostoucí zájem o adopce zvířat během pandemie. Nakonec prezentovali studenti ze srbské školy na téma objevení nových živočišných druhů, lepší kvality vody v Itálii především v okolí Benátek a nových forem života ve vesmíru. Srbové naše studenty nadchli, měli přesvědčivý projev, výbornou angličtinu a byli velmi otevření, což značně usnadnilo následnou diskusi mezi studenty jednotlivých škol. Všechny zajímalo, jak pandemii prožívají v jiné zemi, jaká tam panují opatření a jak je studenti vnímají. Byli jsme překvapeni, že život v Srbsku oproti našemu probíhá sice s omezeními, ale mnohem více připomíná náš běžný život před pandemii – obchody jsou otevřeny, restaurace a kavárny rovněž, školy se zavřely teprve nedávno a studenti to vítali jako příjemnou změnu. Snad se k tomuto modelu brzy také přiblížíme.

Foto 3: Ukázka prezentací studentů škol zapojených do projektu "Positive News," březen 2021. (Obrázky čtyř slideů s tématy prezentací - vymýcení obrny, kvalita ovzduší, pozitiva dnešní pandemické doby, dámské hygienické potřeby zdarma ve Skotsku) 
 
Po diskusi jsme pomocí digitálního nástroje Padlet sdíleli nápady, jak se vyrovnat se současnou situací  a jak ji přežít v dobrém duševním zdraví – mezi návrhy dominovaly rady typu začít se věnovat novému koníčku, sportovat a procházet se v přírodě, otužovat se, meditovat a vést si deník. Studenti byli akcí nadšení a někteří hned navázali prostřednictvím sociálních sítí nová přátelství a těší se, že se znovu „potkáme“ na ZOOMu. Nyní je řada na srbské škole, která nám v brzké době představí další, navazující projekt a naše spolupráce bude pokračovat.

Velkým přínosem projektu byla také možnost studentů vyzkoušet si své anglické dovednosti a schopnost prezentovat před ostatními. Získali také trochu nadhled nad stávající situací a hlavně, a to je to nejdůležitější, je stále na co se těšit. Dokládají to i reakce studentů uvedené níže:

„Tento projekt se mi opravdu líbil, bylo velmi zajímavé zjistit, jak stávající situaci vnímají i jiní lidé, a bylo skvělé se navzájem povzbudit pozitivními zprávami ze světa. Byla jsem ráda, že jsem se toho mohla zúčastnit a poznat nové tváře.“

„Byla to skvělá zkušenost, měla jsem radost, že se nám všem prezentace tak povedly a příjemně mě překvapil přátelský přístup ostatních škol. Celková komunikace mi přišla nenucená a také bylo fajn zase slyšet jinou angličtinu, než slýcháváme v hodinách. V budoucnu bych se určitě zase ráda zúčastnila.“

„Tento projekt bylo skvělé rozptýlení od aktuální situace. Prezentace ostatních byly velmi přínosné a zajímavé. Dozvěděli jsme se, jak to zvládají ostatní školy a nabrali jsme inspiraci na různé činnosti a aktivity, jak se během covidové situace zabavit. Určitě se budu těšit na další podobné projekty.“


Byla bych velmi ráda, kdybych tímto článkem inspirovala i další učitele k podobným aktivitám. Není vždy jednoduché najít partnery ke spolupráci, ale někdy není třeba nutné chodit daleko, projekt se může uskutečnit i v rámci třídy, školy či více škol v České republice. A pokud najdete podobně smýšlející kolegy v zahraničí, bude to jen další příjemné obohacení. Není také úplně nutné realizovat celý projekt, stačí nahlížet a prezentovat témata se snahou o pozitivní pohled, zaměřit se na úspěchy a dbát na vyváženost. Platí to obzvláště u témat, která jsou svou povahou závažnější (např. globální problémy světa), ve školních diskuzích mají pevné místo, ale často nejsou povzbuzující. Věřím, že v těchto snahách najdete smysl a odměnou vám bude vlastní motivace a nadšení studentů.

Foto 4: Zdeňka s kolegyněmi během stipendijní cesty do USA, Washington, D.C., zima 2020. (Tři účastnice školení pózují před budovou Kapitolu v USA.)
 






Populární příspěvky z tohoto blogu

Disability Access in the CR: More than Meets the Eye by Bojana Coklyat

Bojana Coklyat arrived in the Czech Republic in August 2019 as a Fulbright researcher focusing on access and visibility in the arts for people with disabilities. Coming from New York University, Bojana transitioned to the Faculty of Social Studies at Masaryk University in Brno with the ambition to examine the social and cultural life of people with disabilities in contemporary society. During her 6-month stay, Bojana visited numerous cities and towns within the country, as well as abroad. At my NYU Department of Global Studies info session on Fulbright, I asked, “What accommodations are available for disabled people through Fulbright?”. They weren’t sure if there would be any once I got to my host country and that they hadn’t much experience with disabled grantees. One bit of information that helped me feel hopeful was that the Czech Republic Fulbright Commission had a reputation for being very involved with their grantees. Once I arrived in Brno, I found that this reputation was i

Land of the Free and Appropriate Education: How One Tiny School District is Coping with COVID-19

Niecea Wilson, Fulbright ETA 2018-2019 at Agriculture and Veterinary High School in Lanskroun, reports on her experience returning to teach in the USA and the effects of COVID-19 on teaching and learning in Downieville, a picturesque mountain town of 300 residents in the heart of the Sierra-Nevadas. New teachers are told if they can persist through the difficulties of the first year, nothing is impossible. Well, this is my third year teaching, (my first year back in the United States after completing my 2018-2019 Fulbright ETA in Lanškroun, Czechia) and it has certainly been the most difficult. A year that began with rolling power outages, leaving millions of Californians without electricity, now concludes with a global pandemic that shut our schools so abruptly, many of us didn’t get to say goodbye to our students. Everything just came to a standstill. School districts and states are now grappling with how to administer free and appropriate public education, a right to all stu

Hana M. Broulíková: O ekonomii zdravotnictví, výzkumu Alzheimerovy choroby v USA a nutnosti plánu B

Výzkumnice Hana M. Broulíková dnes pendluje mezi českým Národním ústavem duševního zdraví a holandskou Vrije Universiteit Amsterdam. Jejím oborem zájmu je ekonomie zdravotnictví. Analýza nákladů léčby může významně pomáhat i v klinické praxi – výzkum Hany Broulíkové zejména v péči o duševní a neurodegenerativní onemocnění ukazuje, že dosavadní tuzemský přístup k podobným chorobám je horší nejenom pro pacienty, ale i celé zdravotnictví. Inspiraci Hana Broulíková hledala zejména při svých zahraničních výjezdech. V roce 2018 díky Fulbright-Masaryk stipendiu navštívila Department of Biostatistics na Mailman School of Public Health a také Taub Institute for Research on Alzheimer's Disease and the Aging Brain při Columbia University v USA. S Hanou M. Broulíkovou hovořil Ladislav Loukota ze stránky  Vědátor . Rozhovor je druhým dílem seriálu příběhů ke 30. výročí Fulbrightovy komise. Videozáznamy najdete každou první středu v měsíci na našem YouTube kanále a Facebooku , a sice za zvuku z