Přeskočit na hlavní obsah

Zdeňka Zvoníčková: Pozitivní zprávy ve výuce angličtiny

Zdeňka Zvoníčková vyučuje 
angličtinu na Gymnáziu Tišnov a přesně před rokem absolvovala šestitýdenní program Fulbright Teaching Excellence and Achievement v USA. Školení pro učitele z mnoha zemí světa bylo zaměřené na rozvoj mediální gramotnosti a kritického myšlení na středních školách. Zdeňka se domů vrátila několik hodin před prvním uzavřením hranic v souvislosti s šířením pandemie, přivezla si však s sebou novou inspiraci pro svou další práci, čerstvé zkušenosti se zapojením moderních nástrojů a technologií ve škole a mnohá přátelství, která jí dodnes pomáhají vylepšovat nejen výuku angličtiny. 

Dnešní doba je pro všechny velmi náročná, z médií nás každý den zaplavuje vlna negativity a špatných zpráv. Jako učitel cítím velkou zodpovědnost za mladou generaci a naše studenty, kteří jsou již více než rok nuceni se vzdělávat online, vytrženi ze svých obvyklých rutin a bez sociálního kontaktu. Těžko jim lze pomoci planými sliby, můžeme jim ale ukázat, že nám na nich záleží a že existuje světlo na konci tunelu. To bylo mou snahou, když jsem studentům představila projekt Positive News. Nápad na něj vznikl vlastně již o něco dříve, a to v zimě 2020 během šestitýdenního školení o mediální gramotnosti a kritickém myšlení v USA, kam jsem vyjela jako stipendistka Fulbrightovy komise. Když jsem v Americe přemýšlela o vhodném projektu, který měl být výsledkem mého snažení a zároveň přínosem pro ostatní učitele, uvědomovala jsem si přetlak negativních zpráv a jeho dopad na mladou generaci. V době pandemie se tento přetlak stal doslova neřízenou bombou a můj projekt nabyl nového významu.

Foto 2: Skupina Fulbright TEA stipendistů z několika zemní světa na školení v Ohiu, zima 2020. (Skupina asi 20 lidí pózuje kolem nápisu "Cleveland", most a panorama města v pozadí.)

Úkolem mých studentů v rámci projektu Positive News bylo najít něco pozitivního mezi zprávami s obsahem vesměs skličujícím a negativním. A oni se toho úkolu zhostili na výbornou. Jejich prezentace či projekty se týkaly úspěchů na poli medicíny, enviromentálních snah o navrácení ohrožených druhů do přírody, zlepšení životního prostředí a novinek ve světě technologií. Byla to pro všechny příjemná a velmi povzbuzující hodina, ale měla jsem pocit, že tím by to skončit nemělo. Uvědomovala jsem si, že tato myšlenka a její realizace si zaslouží pokračování, a to hned ze dvou důvodů – na prvním místě byli moji studenti, kteří viděli smysl ve své práci a jejím širším uplatnění a na druhém místě byla propagace myšlenky cíleně se zaměřit na pozitivní zprávy jako takové.

A tak jsem se pomocí svých zahraničních kontaktů ze studijního pobytu v USA snažila získat další učitele pro naši „věc“. Nebylo úplně snadné najít podobně smýšlející kolegy v zahraničí, ale nakonec se mi podařilo navázat spolupráci se srbskou jazykovou školou, kterou vede účastnice Fulbright programu Jelena Spasic. Z českých škol jsem získala pro spolupráci střední zdravotnickou školou v Ústí nad Labem, na které působí moje kolegyně z amerického školení Ida Vohryzková. Naše společné setkání proběhlo 12. března 2021 pomocí platformy ZOOM a každou školu prezentovalo několik studentů, kteří představili své pozitivní zprávy za podpory ostatních spolužáků. Studenti jednotlivých škol měli své „moderátory“, kteří uvedli svou školu, spolužáky a prezentace své skupiny.

Naše škola, Gymnázium Tišnov, byla na řadě jako první. Zazněla témata, která jsou dnes velmi aktuální a zároveň velmi pozitivní – vymýcení obrny v Africe díky očkování, značné zlepšení ovzduší ve velkých městech v důsledku lockdownu, možné řešení plastové krize pomocí enzymů a bakterií a pandemie viděna jiným úhlem pohledu jako příležitost k zastavení se v životě, čas pro rodinu a koníčky. Následovaly prezentace školy v Ústí nad Labem, která měla méně účastníků, neboť její studenti mají v současné době jiné povinnosti a pomáhají v nemocnicích. O to víc jsme si jejich účasti vážili. Prezentace se týkaly práv žen a témat, o kterých se málo veřejně mluví – schválení práva ženy na potrat v Argentině či ženské hygienické potřeby zdarma na veřejných místech ve Skotsku a závěrem rostoucí zájem o adopce zvířat během pandemie. Nakonec prezentovali studenti ze srbské školy na téma objevení nových živočišných druhů, lepší kvality vody v Itálii především v okolí Benátek a nových forem života ve vesmíru. Srbové naše studenty nadchli, měli přesvědčivý projev, výbornou angličtinu a byli velmi otevření, což značně usnadnilo následnou diskusi mezi studenty jednotlivých škol. Všechny zajímalo, jak pandemii prožívají v jiné zemi, jaká tam panují opatření a jak je studenti vnímají. Byli jsme překvapeni, že život v Srbsku oproti našemu probíhá sice s omezeními, ale mnohem více připomíná náš běžný život před pandemii – obchody jsou otevřeny, restaurace a kavárny rovněž, školy se zavřely teprve nedávno a studenti to vítali jako příjemnou změnu. Snad se k tomuto modelu brzy také přiblížíme.

Foto 3: Ukázka prezentací studentů škol zapojených do projektu "Positive News," březen 2021. (Obrázky čtyř slideů s tématy prezentací - vymýcení obrny, kvalita ovzduší, pozitiva dnešní pandemické doby, dámské hygienické potřeby zdarma ve Skotsku) 
 
Po diskusi jsme pomocí digitálního nástroje Padlet sdíleli nápady, jak se vyrovnat se současnou situací  a jak ji přežít v dobrém duševním zdraví – mezi návrhy dominovaly rady typu začít se věnovat novému koníčku, sportovat a procházet se v přírodě, otužovat se, meditovat a vést si deník. Studenti byli akcí nadšení a někteří hned navázali prostřednictvím sociálních sítí nová přátelství a těší se, že se znovu „potkáme“ na ZOOMu. Nyní je řada na srbské škole, která nám v brzké době představí další, navazující projekt a naše spolupráce bude pokračovat.

Velkým přínosem projektu byla také možnost studentů vyzkoušet si své anglické dovednosti a schopnost prezentovat před ostatními. Získali také trochu nadhled nad stávající situací a hlavně, a to je to nejdůležitější, je stále na co se těšit. Dokládají to i reakce studentů uvedené níže:

„Tento projekt se mi opravdu líbil, bylo velmi zajímavé zjistit, jak stávající situaci vnímají i jiní lidé, a bylo skvělé se navzájem povzbudit pozitivními zprávami ze světa. Byla jsem ráda, že jsem se toho mohla zúčastnit a poznat nové tváře.“

„Byla to skvělá zkušenost, měla jsem radost, že se nám všem prezentace tak povedly a příjemně mě překvapil přátelský přístup ostatních škol. Celková komunikace mi přišla nenucená a také bylo fajn zase slyšet jinou angličtinu, než slýcháváme v hodinách. V budoucnu bych se určitě zase ráda zúčastnila.“

„Tento projekt bylo skvělé rozptýlení od aktuální situace. Prezentace ostatních byly velmi přínosné a zajímavé. Dozvěděli jsme se, jak to zvládají ostatní školy a nabrali jsme inspiraci na různé činnosti a aktivity, jak se během covidové situace zabavit. Určitě se budu těšit na další podobné projekty.“


Byla bych velmi ráda, kdybych tímto článkem inspirovala i další učitele k podobným aktivitám. Není vždy jednoduché najít partnery ke spolupráci, ale někdy není třeba nutné chodit daleko, projekt se může uskutečnit i v rámci třídy, školy či více škol v České republice. A pokud najdete podobně smýšlející kolegy v zahraničí, bude to jen další příjemné obohacení. Není také úplně nutné realizovat celý projekt, stačí nahlížet a prezentovat témata se snahou o pozitivní pohled, zaměřit se na úspěchy a dbát na vyváženost. Platí to obzvláště u témat, která jsou svou povahou závažnější (např. globální problémy světa), ve školních diskuzích mají pevné místo, ale často nejsou povzbuzující. Věřím, že v těchto snahách najdete smysl a odměnou vám bude vlastní motivace a nadšení studentů.

Foto 4: Zdeňka s kolegyněmi během stipendijní cesty do USA, Washington, D.C., zima 2020. (Tři účastnice školení pózují před budovou Kapitolu v USA.)
 






Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seven, s

Pranav Kakulamarri: Say Less

Pranav Kakulamarri is an English Teaching Assistant. He currently teaches English at Gymnázium Tišnov. His host town of 10 000 is located 22 kilometers north-east of Brno. In August 2022, Pranav arrived in the Czech Republic with a BS in Neuroscience from the University of Alabama at Birmingham, a life-long passion for chess and a future plan to become a physician after his 10-month adventure in the Czech Republic. With experience as a chess instructor, a reading tutor and a researcher, he had some pedagogy skills, but no prior classroom experience. Today, Pranav is the Tišnov celebrity - he was featured in the town's paper, people greet him in the streets and strangers initiate conversations with him on train or bus, starting with: "I know you, you were in the town's paper." What is Pranav's magic? Natural charisma, positive attitude, disarming smile, and his ability to listen to others. “What is happiness and how does it differ within a culture? Why does one liv

Katherine Pérez Rivera: Beyond science - collaboration, engagement, and identity

Katherine X. Pérez Rivera is an environmental scientist. She came to the Czech Republic in September 2021 to study carbon dynamics in Czech streams impacted by acid rain. Katherine's host institution was the Czech Geological Survey located in Prague, but she spent many days and nights collecting samples and data in the Slavkov Forest, a sparsely inhabited protected landscape area, located in Karlovy Vary Region, famous for its spa towns. During her year-long Fulbright adventure, Katherine had to conduct fieldwork during the winter for the first time in her life. As someone born and raised in Puerto Rico, adjusting to Czech winter temperatures, hiking in a deserted forest covered by snow and wearing snowshoes was a life-changing experience. "Becoming a Fulbrighter permitted me to connect with others beyond my science and field of study. These connections were rooted in the core of our identities, who we are and what matters to us," reflects Katherine when adjusting back to