Přeskočit na hlavní obsah

Zdeňka Zvoníčková: Pozitivní zprávy ve výuce angličtiny

Zdeňka Zvoníčková vyučuje 
angličtinu na Gymnáziu Tišnov a přesně před rokem absolvovala šestitýdenní program Fulbright Teaching Excellence and Achievement v USA. Školení pro učitele z mnoha zemí světa bylo zaměřené na rozvoj mediální gramotnosti a kritického myšlení na středních školách. Zdeňka se domů vrátila několik hodin před prvním uzavřením hranic v souvislosti s šířením pandemie, přivezla si však s sebou novou inspiraci pro svou další práci, čerstvé zkušenosti se zapojením moderních nástrojů a technologií ve škole a mnohá přátelství, která jí dodnes pomáhají vylepšovat nejen výuku angličtiny. 

Dnešní doba je pro všechny velmi náročná, z médií nás každý den zaplavuje vlna negativity a špatných zpráv. Jako učitel cítím velkou zodpovědnost za mladou generaci a naše studenty, kteří jsou již více než rok nuceni se vzdělávat online, vytrženi ze svých obvyklých rutin a bez sociálního kontaktu. Těžko jim lze pomoci planými sliby, můžeme jim ale ukázat, že nám na nich záleží a že existuje světlo na konci tunelu. To bylo mou snahou, když jsem studentům představila projekt Positive News. Nápad na něj vznikl vlastně již o něco dříve, a to v zimě 2020 během šestitýdenního školení o mediální gramotnosti a kritickém myšlení v USA, kam jsem vyjela jako stipendistka Fulbrightovy komise. Když jsem v Americe přemýšlela o vhodném projektu, který měl být výsledkem mého snažení a zároveň přínosem pro ostatní učitele, uvědomovala jsem si přetlak negativních zpráv a jeho dopad na mladou generaci. V době pandemie se tento přetlak stal doslova neřízenou bombou a můj projekt nabyl nového významu.

Foto 2: Skupina Fulbright TEA stipendistů z několika zemní světa na školení v Ohiu, zima 2020. (Skupina asi 20 lidí pózuje kolem nápisu "Cleveland", most a panorama města v pozadí.)

Úkolem mých studentů v rámci projektu Positive News bylo najít něco pozitivního mezi zprávami s obsahem vesměs skličujícím a negativním. A oni se toho úkolu zhostili na výbornou. Jejich prezentace či projekty se týkaly úspěchů na poli medicíny, enviromentálních snah o navrácení ohrožených druhů do přírody, zlepšení životního prostředí a novinek ve světě technologií. Byla to pro všechny příjemná a velmi povzbuzující hodina, ale měla jsem pocit, že tím by to skončit nemělo. Uvědomovala jsem si, že tato myšlenka a její realizace si zaslouží pokračování, a to hned ze dvou důvodů – na prvním místě byli moji studenti, kteří viděli smysl ve své práci a jejím širším uplatnění a na druhém místě byla propagace myšlenky cíleně se zaměřit na pozitivní zprávy jako takové.

A tak jsem se pomocí svých zahraničních kontaktů ze studijního pobytu v USA snažila získat další učitele pro naši „věc“. Nebylo úplně snadné najít podobně smýšlející kolegy v zahraničí, ale nakonec se mi podařilo navázat spolupráci se srbskou jazykovou školou, kterou vede účastnice Fulbright programu Jelena Spasic. Z českých škol jsem získala pro spolupráci střední zdravotnickou školou v Ústí nad Labem, na které působí moje kolegyně z amerického školení Ida Vohryzková. Naše společné setkání proběhlo 12. března 2021 pomocí platformy ZOOM a každou školu prezentovalo několik studentů, kteří představili své pozitivní zprávy za podpory ostatních spolužáků. Studenti jednotlivých škol měli své „moderátory“, kteří uvedli svou školu, spolužáky a prezentace své skupiny.

Naše škola, Gymnázium Tišnov, byla na řadě jako první. Zazněla témata, která jsou dnes velmi aktuální a zároveň velmi pozitivní – vymýcení obrny v Africe díky očkování, značné zlepšení ovzduší ve velkých městech v důsledku lockdownu, možné řešení plastové krize pomocí enzymů a bakterií a pandemie viděna jiným úhlem pohledu jako příležitost k zastavení se v životě, čas pro rodinu a koníčky. Následovaly prezentace školy v Ústí nad Labem, která měla méně účastníků, neboť její studenti mají v současné době jiné povinnosti a pomáhají v nemocnicích. O to víc jsme si jejich účasti vážili. Prezentace se týkaly práv žen a témat, o kterých se málo veřejně mluví – schválení práva ženy na potrat v Argentině či ženské hygienické potřeby zdarma na veřejných místech ve Skotsku a závěrem rostoucí zájem o adopce zvířat během pandemie. Nakonec prezentovali studenti ze srbské školy na téma objevení nových živočišných druhů, lepší kvality vody v Itálii především v okolí Benátek a nových forem života ve vesmíru. Srbové naše studenty nadchli, měli přesvědčivý projev, výbornou angličtinu a byli velmi otevření, což značně usnadnilo následnou diskusi mezi studenty jednotlivých škol. Všechny zajímalo, jak pandemii prožívají v jiné zemi, jaká tam panují opatření a jak je studenti vnímají. Byli jsme překvapeni, že život v Srbsku oproti našemu probíhá sice s omezeními, ale mnohem více připomíná náš běžný život před pandemii – obchody jsou otevřeny, restaurace a kavárny rovněž, školy se zavřely teprve nedávno a studenti to vítali jako příjemnou změnu. Snad se k tomuto modelu brzy také přiblížíme.

Foto 3: Ukázka prezentací studentů škol zapojených do projektu "Positive News," březen 2021. (Obrázky čtyř slideů s tématy prezentací - vymýcení obrny, kvalita ovzduší, pozitiva dnešní pandemické doby, dámské hygienické potřeby zdarma ve Skotsku) 
 
Po diskusi jsme pomocí digitálního nástroje Padlet sdíleli nápady, jak se vyrovnat se současnou situací  a jak ji přežít v dobrém duševním zdraví – mezi návrhy dominovaly rady typu začít se věnovat novému koníčku, sportovat a procházet se v přírodě, otužovat se, meditovat a vést si deník. Studenti byli akcí nadšení a někteří hned navázali prostřednictvím sociálních sítí nová přátelství a těší se, že se znovu „potkáme“ na ZOOMu. Nyní je řada na srbské škole, která nám v brzké době představí další, navazující projekt a naše spolupráce bude pokračovat.

Velkým přínosem projektu byla také možnost studentů vyzkoušet si své anglické dovednosti a schopnost prezentovat před ostatními. Získali také trochu nadhled nad stávající situací a hlavně, a to je to nejdůležitější, je stále na co se těšit. Dokládají to i reakce studentů uvedené níže:

„Tento projekt se mi opravdu líbil, bylo velmi zajímavé zjistit, jak stávající situaci vnímají i jiní lidé, a bylo skvělé se navzájem povzbudit pozitivními zprávami ze světa. Byla jsem ráda, že jsem se toho mohla zúčastnit a poznat nové tváře.“

„Byla to skvělá zkušenost, měla jsem radost, že se nám všem prezentace tak povedly a příjemně mě překvapil přátelský přístup ostatních škol. Celková komunikace mi přišla nenucená a také bylo fajn zase slyšet jinou angličtinu, než slýcháváme v hodinách. V budoucnu bych se určitě zase ráda zúčastnila.“

„Tento projekt bylo skvělé rozptýlení od aktuální situace. Prezentace ostatních byly velmi přínosné a zajímavé. Dozvěděli jsme se, jak to zvládají ostatní školy a nabrali jsme inspiraci na různé činnosti a aktivity, jak se během covidové situace zabavit. Určitě se budu těšit na další podobné projekty.“


Byla bych velmi ráda, kdybych tímto článkem inspirovala i další učitele k podobným aktivitám. Není vždy jednoduché najít partnery ke spolupráci, ale někdy není třeba nutné chodit daleko, projekt se může uskutečnit i v rámci třídy, školy či více škol v České republice. A pokud najdete podobně smýšlející kolegy v zahraničí, bude to jen další příjemné obohacení. Není také úplně nutné realizovat celý projekt, stačí nahlížet a prezentovat témata se snahou o pozitivní pohled, zaměřit se na úspěchy a dbát na vyváženost. Platí to obzvláště u témat, která jsou svou povahou závažnější (např. globální problémy světa), ve školních diskuzích mají pevné místo, ale často nejsou povzbuzující. Věřím, že v těchto snahách najdete smysl a odměnou vám bude vlastní motivace a nadšení studentů.

Foto 4: Zdeňka s kolegyněmi během stipendijní cesty do USA, Washington, D.C., zima 2020. (Tři účastnice školení pózují před budovou Kapitolu v USA.)
 






Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kevin Schug: Calm, Relaxed and Excited - Why Not?

Kevin Schug is a chemist. During the current Spring semester, he teaches analytical chemistry and English for chemists at the Faculty of Science of Palacky University in Olomouc. As a Professor of Analytical Chemistry at The University of Texas at Arlington, Kevin has been to the Czech Republic before, mostly to attend conferences, to meet with research partners or to explore the Czech countryside together with his wife. This January, he traveled to the country for five months as a Distinguished Scholar of the Fulbright Program. He shares that: "Many friends and colleagues have asked me how I can justify simply picking up from my everyday life and leaving to live in Europe for the better part of a year. To them, I say, “why not?”" Just a few days after his arrival, Kevin joined other American Fulbright grantees in the country at a mid-year conference that took place in Třešť, right in the middle of the Vysočina Region. To Kevin's surprise the Fulbright crowd was much youn...

Kateřina Kallus Brychová: Five Weeks in a Country Where Education Matters

Kateřina Kallus Brychová is a high school teacher. She teaches English at Gymnázium Brno nicknamed "Jaroška." In the summer of 2023, Kateřina participated in the Fulbright SUSI Program (SUSI stands for Study of the US Institutes for Secondary Educators) aimed at school administrators interested in  sociocultural understanding, equitable learning communities, and diversity and inclusion in U.S. education and society. Participants from 20 different countries representing five different continents spent four weeks of the program at California State University in Chico. They took part in multiple seminars and workshops facilitated by university faculty, as well as external experts, toured numerous sites throughout Northern California, and visited schools to explore varied educational paths in California. For the fifth and final week of the Institute, the participants spent a couple of days in Chicago, Illinois and in Washington, D.C. to experience different regions of the U.S. an...