Zdeňka Zvoníčková vyučuje angličtinu na Gymnáziu Tišnov a přesně před rokem absolvovala šestitýdenní program Fulbright Teaching Excellence and Achievement v USA. Školení pro učitele z mnoha zemí světa bylo zaměřené na rozvoj mediální gramotnosti a kritického myšlení na středních školách. Zdeňka se domů vrátila několik hodin před prvním uzavřením hranic v souvislosti s šířením pandemie, přivezla si však s sebou novou inspiraci pro svou další práci, čerstvé zkušenosti se zapojením moderních nástrojů a technologií ve škole a mnohá přátelství, která jí dodnes pomáhají vylepšovat nejen výuku angličtiny.
Dnešní doba je pro všechny velmi náročná, z médií nás každý den zaplavuje vlna negativity a špatných zpráv. Jako učitel cítím velkou zodpovědnost za mladou generaci a naše studenty, kteří jsou již více než rok nuceni se vzdělávat online, vytrženi ze svých obvyklých rutin a bez sociálního kontaktu. Těžko jim lze pomoci planými sliby, můžeme jim ale ukázat, že nám na nich záleží a že existuje světlo na konci tunelu. To bylo mou snahou, když jsem studentům představila projekt Positive News. Nápad na něj vznikl vlastně již o něco dříve, a to v zimě 2020 během šestitýdenního školení o mediální gramotnosti a kritickém myšlení v USA, kam jsem vyjela jako stipendistka Fulbrightovy komise. Když jsem v Americe přemýšlela o vhodném projektu, který měl být výsledkem mého snažení a zároveň přínosem pro ostatní učitele, uvědomovala jsem si přetlak negativních zpráv a jeho dopad na mladou generaci. V době pandemie se tento přetlak stal doslova neřízenou bombou a můj projekt nabyl nového významu.Foto 2: Skupina Fulbright TEA stipendistů z několika zemní světa na školení v Ohiu, zima 2020. (Skupina asi 20 lidí pózuje kolem nápisu "Cleveland", most a panorama města v pozadí.)
Úkolem mých studentů v rámci projektu Positive News bylo najít něco pozitivního mezi zprávami s obsahem vesměs skličujícím a negativním. A oni se toho úkolu zhostili na výbornou. Jejich prezentace či projekty se týkaly úspěchů na poli medicíny, enviromentálních snah o navrácení ohrožených druhů do přírody, zlepšení životního prostředí a novinek ve světě technologií. Byla to pro všechny příjemná a velmi povzbuzující hodina, ale měla jsem pocit, že tím by to skončit nemělo. Uvědomovala jsem si, že tato myšlenka a její realizace si zaslouží pokračování, a to hned ze dvou důvodů – na prvním místě byli moji studenti, kteří viděli smysl ve své práci a jejím širším uplatnění a na druhém místě byla propagace myšlenky cíleně se zaměřit na pozitivní zprávy jako takové.
A tak jsem se pomocí svých zahraničních kontaktů ze studijního pobytu v USA snažila získat další učitele pro naši „věc“. Nebylo úplně snadné najít podobně smýšlející kolegy v zahraničí, ale nakonec se mi podařilo navázat spolupráci se srbskou jazykovou školou, kterou vede účastnice Fulbright programu Jelena Spasic. Z českých škol jsem získala pro spolupráci střední zdravotnickou školou v Ústí nad Labem, na které působí moje kolegyně z amerického školení Ida Vohryzková. Naše společné setkání proběhlo 12. března 2021 pomocí platformy ZOOM a každou školu prezentovalo několik studentů, kteří představili své pozitivní zprávy za podpory ostatních spolužáků. Studenti jednotlivých škol měli své „moderátory“, kteří uvedli svou školu, spolužáky a prezentace své skupiny.
Naše škola, Gymnázium Tišnov, byla na řadě jako první. Zazněla témata, která jsou dnes velmi aktuální a zároveň velmi pozitivní – vymýcení obrny v Africe díky očkování, značné zlepšení ovzduší ve velkých městech v důsledku lockdownu, možné řešení plastové krize pomocí enzymů a bakterií a pandemie viděna jiným úhlem pohledu jako příležitost k zastavení se v životě, čas pro rodinu a koníčky. Následovaly prezentace školy v Ústí nad Labem, která měla méně účastníků, neboť její studenti mají v současné době jiné povinnosti a pomáhají v nemocnicích. O to víc jsme si jejich účasti vážili. Prezentace se týkaly práv žen a témat, o kterých se málo veřejně mluví – schválení práva ženy na potrat v Argentině či ženské hygienické potřeby zdarma na veřejných místech ve Skotsku a závěrem rostoucí zájem o adopce zvířat během pandemie. Nakonec prezentovali studenti ze srbské školy na téma objevení nových živočišných druhů, lepší kvality vody v Itálii především v okolí Benátek a nových forem života ve vesmíru. Srbové naše studenty nadchli, měli přesvědčivý projev, výbornou angličtinu a byli velmi otevření, což značně usnadnilo následnou diskusi mezi studenty jednotlivých škol. Všechny zajímalo, jak pandemii prožívají v jiné zemi, jaká tam panují opatření a jak je studenti vnímají. Byli jsme překvapeni, že život v Srbsku oproti našemu probíhá sice s omezeními, ale mnohem více připomíná náš běžný život před pandemii – obchody jsou otevřeny, restaurace a kavárny rovněž, školy se zavřely teprve nedávno a studenti to vítali jako příjemnou změnu. Snad se k tomuto modelu brzy také přiblížíme.
A tak jsem se pomocí svých zahraničních kontaktů ze studijního pobytu v USA snažila získat další učitele pro naši „věc“. Nebylo úplně snadné najít podobně smýšlející kolegy v zahraničí, ale nakonec se mi podařilo navázat spolupráci se srbskou jazykovou školou, kterou vede účastnice Fulbright programu Jelena Spasic. Z českých škol jsem získala pro spolupráci střední zdravotnickou školou v Ústí nad Labem, na které působí moje kolegyně z amerického školení Ida Vohryzková. Naše společné setkání proběhlo 12. března 2021 pomocí platformy ZOOM a každou školu prezentovalo několik studentů, kteří představili své pozitivní zprávy za podpory ostatních spolužáků. Studenti jednotlivých škol měli své „moderátory“, kteří uvedli svou školu, spolužáky a prezentace své skupiny.
Naše škola, Gymnázium Tišnov, byla na řadě jako první. Zazněla témata, která jsou dnes velmi aktuální a zároveň velmi pozitivní – vymýcení obrny v Africe díky očkování, značné zlepšení ovzduší ve velkých městech v důsledku lockdownu, možné řešení plastové krize pomocí enzymů a bakterií a pandemie viděna jiným úhlem pohledu jako příležitost k zastavení se v životě, čas pro rodinu a koníčky. Následovaly prezentace školy v Ústí nad Labem, která měla méně účastníků, neboť její studenti mají v současné době jiné povinnosti a pomáhají v nemocnicích. O to víc jsme si jejich účasti vážili. Prezentace se týkaly práv žen a témat, o kterých se málo veřejně mluví – schválení práva ženy na potrat v Argentině či ženské hygienické potřeby zdarma na veřejných místech ve Skotsku a závěrem rostoucí zájem o adopce zvířat během pandemie. Nakonec prezentovali studenti ze srbské školy na téma objevení nových živočišných druhů, lepší kvality vody v Itálii především v okolí Benátek a nových forem života ve vesmíru. Srbové naše studenty nadchli, měli přesvědčivý projev, výbornou angličtinu a byli velmi otevření, což značně usnadnilo následnou diskusi mezi studenty jednotlivých škol. Všechny zajímalo, jak pandemii prožívají v jiné zemi, jaká tam panují opatření a jak je studenti vnímají. Byli jsme překvapeni, že život v Srbsku oproti našemu probíhá sice s omezeními, ale mnohem více připomíná náš běžný život před pandemii – obchody jsou otevřeny, restaurace a kavárny rovněž, školy se zavřely teprve nedávno a studenti to vítali jako příjemnou změnu. Snad se k tomuto modelu brzy také přiblížíme.
Foto 3: Ukázka prezentací studentů škol zapojených do projektu "Positive News," březen 2021. (Obrázky čtyř slideů s tématy prezentací - vymýcení obrny, kvalita ovzduší, pozitiva dnešní pandemické doby, dámské hygienické potřeby zdarma ve Skotsku)
Po diskusi jsme pomocí digitálního nástroje Padlet sdíleli nápady, jak se vyrovnat se současnou situací a jak ji přežít v dobrém duševním zdraví – mezi návrhy dominovaly rady typu začít se věnovat novému koníčku, sportovat a procházet se v přírodě, otužovat se, meditovat a vést si deník. Studenti byli akcí nadšení a někteří hned navázali prostřednictvím sociálních sítí nová přátelství a těší se, že se znovu „potkáme“ na ZOOMu. Nyní je řada na srbské škole, která nám v brzké době představí další, navazující projekt a naše spolupráce bude pokračovat.
Velkým přínosem projektu byla také možnost studentů vyzkoušet si své anglické dovednosti a schopnost prezentovat před ostatními. Získali také trochu nadhled nad stávající situací a hlavně, a to je to nejdůležitější, je stále na co se těšit. Dokládají to i reakce studentů uvedené níže:
„Tento projekt se mi opravdu líbil, bylo velmi zajímavé zjistit, jak stávající situaci vnímají i jiní lidé, a bylo skvělé se navzájem povzbudit pozitivními zprávami ze světa. Byla jsem ráda, že jsem se toho mohla zúčastnit a poznat nové tváře.“
„Byla to skvělá zkušenost, měla jsem radost, že se nám všem prezentace tak povedly a příjemně mě překvapil přátelský přístup ostatních škol. Celková komunikace mi přišla nenucená a také bylo fajn zase slyšet jinou angličtinu, než slýcháváme v hodinách. V budoucnu bych se určitě zase ráda zúčastnila.“
„Tento projekt bylo skvělé rozptýlení od aktuální situace. Prezentace ostatních byly velmi přínosné a zajímavé. Dozvěděli jsme se, jak to zvládají ostatní školy a nabrali jsme inspiraci na různé činnosti a aktivity, jak se během covidové situace zabavit. Určitě se budu těšit na další podobné projekty.“
Byla bych velmi ráda, kdybych tímto článkem inspirovala i další učitele k podobným aktivitám. Není vždy jednoduché najít partnery ke spolupráci, ale někdy není třeba nutné chodit daleko, projekt se může uskutečnit i v rámci třídy, školy či více škol v České republice. A pokud najdete podobně smýšlející kolegy v zahraničí, bude to jen další příjemné obohacení. Není také úplně nutné realizovat celý projekt, stačí nahlížet a prezentovat témata se snahou o pozitivní pohled, zaměřit se na úspěchy a dbát na vyváženost. Platí to obzvláště u témat, která jsou svou povahou závažnější (např. globální problémy světa), ve školních diskuzích mají pevné místo, ale často nejsou povzbuzující. Věřím, že v těchto snahách najdete smysl a odměnou vám bude vlastní motivace a nadšení studentů.
Po diskusi jsme pomocí digitálního nástroje Padlet sdíleli nápady, jak se vyrovnat se současnou situací a jak ji přežít v dobrém duševním zdraví – mezi návrhy dominovaly rady typu začít se věnovat novému koníčku, sportovat a procházet se v přírodě, otužovat se, meditovat a vést si deník. Studenti byli akcí nadšení a někteří hned navázali prostřednictvím sociálních sítí nová přátelství a těší se, že se znovu „potkáme“ na ZOOMu. Nyní je řada na srbské škole, která nám v brzké době představí další, navazující projekt a naše spolupráce bude pokračovat.
Velkým přínosem projektu byla také možnost studentů vyzkoušet si své anglické dovednosti a schopnost prezentovat před ostatními. Získali také trochu nadhled nad stávající situací a hlavně, a to je to nejdůležitější, je stále na co se těšit. Dokládají to i reakce studentů uvedené níže:
„Tento projekt se mi opravdu líbil, bylo velmi zajímavé zjistit, jak stávající situaci vnímají i jiní lidé, a bylo skvělé se navzájem povzbudit pozitivními zprávami ze světa. Byla jsem ráda, že jsem se toho mohla zúčastnit a poznat nové tváře.“
„Byla to skvělá zkušenost, měla jsem radost, že se nám všem prezentace tak povedly a příjemně mě překvapil přátelský přístup ostatních škol. Celková komunikace mi přišla nenucená a také bylo fajn zase slyšet jinou angličtinu, než slýcháváme v hodinách. V budoucnu bych se určitě zase ráda zúčastnila.“
„Tento projekt bylo skvělé rozptýlení od aktuální situace. Prezentace ostatních byly velmi přínosné a zajímavé. Dozvěděli jsme se, jak to zvládají ostatní školy a nabrali jsme inspiraci na různé činnosti a aktivity, jak se během covidové situace zabavit. Určitě se budu těšit na další podobné projekty.“
Byla bych velmi ráda, kdybych tímto článkem inspirovala i další učitele k podobným aktivitám. Není vždy jednoduché najít partnery ke spolupráci, ale někdy není třeba nutné chodit daleko, projekt se může uskutečnit i v rámci třídy, školy či více škol v České republice. A pokud najdete podobně smýšlející kolegy v zahraničí, bude to jen další příjemné obohacení. Není také úplně nutné realizovat celý projekt, stačí nahlížet a prezentovat témata se snahou o pozitivní pohled, zaměřit se na úspěchy a dbát na vyváženost. Platí to obzvláště u témat, která jsou svou povahou závažnější (např. globální problémy světa), ve školních diskuzích mají pevné místo, ale často nejsou povzbuzující. Věřím, že v těchto snahách najdete smysl a odměnou vám bude vlastní motivace a nadšení studentů.