Přeskočit na hlavní obsah

Na tři dny doktorem v Portoriku aneb Outreach Lecturing Fund


Tomáš Průcha v uplynulém školním roce dočasně vyměnil pedagogickou fakulty Západočeské univerzity v Plzni za pedagogickou fakultu na americké Michigan State University. Na „Department of Counseling, Educational Psychology, and Special Education“ Tomáš jako stipendista Fulbright-Masarykova programu pro doktorandy porovnával odbornou přípravu budoucích učitelů informatiky v USA v se svou zkušeností v České republice. Během tříměsíčního pobytu v Michiganu Tomáš stihl i pracovní a poznávací výlet do Portorika.                                                  

O programu Outreach Lecturing Fund (OLF) jsem poprvé slyšel na úvodním orientačním setkání pro stipendisty Fulbrightova programu v květnu 2019. Pomalu jsem se už připravoval na svůj pobyt na Michigan State University, kam jsem měl v září odletět jako stipendista Fulbright-Masarykovo programu a strávit tam tři měsíce. 

Program OLF mě zaujal na první poslech, když své zkušenosti vyprávěli bývalí stipendisté na úvodním orientačním setkání Fulbrightovy komise. Program funguje takto - každý rok je zveřejněn seznam stipendistů Fulbrightova programu z celého světa včetně projektů, se kterými do Spojených států přijíždí. Americké instituce si v seznamu mohou někoho vybrat a v rámci programu OLF mohou zvoleného stipendistu pozvat k sobě. Jde zejména o krátkodobé pobyty, během kterých pozvaný realizuje sérii přednášek. Cílem je obohatit hostitelské instituce, které tak bez nutnosti vlastních nákladů získají zajímavé přednášející, a zároveň umožnit stipendistům, aby svou práci představili v širším kontextu a navázali další kontakty. Bohužel však zazněla i informace, že OLF je určen stipendistům, kteří jsou na programech minimálně tři měsíce, a tudíž jsem předpokládal, že OLF nebude pro mě. 

Vše se ale změnilo koncem srpna, kdy mě přímo oslovili z kanceláře OLF s informací, že by mě pan profesor Juan Arratia z Ana G. Mendez University v Portoriku rád pozval na kampus, kde působí. Zpráva mě překvapila, protože jsem již počítal s tím, že pro účast v OLF nesplňuji základní podmínku, tedy délku pobytu. Zdálo se ale, že to problémem nebude. Panu profesorovi jsem se samozřejmě hned ozval s tím, že bych za ním do Portorika určitě rád přijel. A rovnou jsme se domluvili na realizaci dvou přednášek na téma vzdělávání učitelů informatiky v České republice. 

Ještě před odletem do Michiganu jsem si nastudoval veškeré informace k OLF, zejména další podmínky programu, například, že přihláška musí být podána alespoň měsíc před předpokládaným termínem pobytu. Dále, že stipendista musí v době podání přihlášky mít platné SSN (Social Security Number) a pobyt se nemůže uskutečnit v posledním měsíci stipendijního pobytu. Když si tohle všechno dáte dohromady, je jasné, že při tříměsíčním pobytu je obtížné všechno tohle stihnout. 

Po příletu jsem tedy začal řešit veškeré papírování potřebné pro získání SSN, aby bylo možné podat přihlášku. Vše ale trvalo déle, než mělo, a když jsem si spočítal, že přihláška musí být podána měsíc před plánovaným termínem pobytu a zároveň pobyt nesmí být během posledního měsíce stipendijního pobytu, nezbývalo mi moc času. Při konzultaci s kanceláří OLF se ukázalo, že podmínky nejsou až tak striktní - přihlášku lze podat i bez SSN a pobyt v posledním měsíci pobytu je možný také. 

Nakonec jsme se s panem profesorem domluvili, že přiletím v termínu 21. až 23. listopadu. Poté se velmi dlouho dobu nic nedělo a já si už začínal myslet, že z mého OLF nic nebude. Nakonec mi přišlo schválení cesty dva dny před plánovaným odletem, když jsem s tím už vlastně vůbec nepočítal. 


Čekal mě tedy let z hlavního města Michiganu, Lansingu, do Chicaga a dále pak již rovnou do San Juanu, hlavního města Portorika, celkem zhruba sedm hodin letu. Pan profesor, již starší pán, který ale rozhodně nezapřel latinskoamerický temperament, mě po příletu vyzvedl na letišti a hned jsme vyrazili na prohlídku tamní pevnosti El Morro a procházku po historickém centru San Juanu. Následovala večeře a povinná ochutnávka nejlepšího mojita na ostrově, a to i přes mé namítání, že bych si raději měl ještě projít prezentaci na zítřejší přednášku :-). 


Další den ráno mě pan profesor vyzvedl před hotelem a vyrazili jsme na univerzitu Ana G. Mendez, kde mě čekala první přednáška. Po příjezdu jsem si všiml, že moji přednášku propagují všudypřítomné letáčky a uvádí moje jméno s titulem doktor. Vzhledem k tomu, že jsem doktorand na začátku studia, snažil jsem se tuhle informaci hned uvést na pravou míru, ale bylo mi s úsměvem vysvětleno, že je vlastně jedno, jestli jsem doktor nebo doktorand, a po celý zbytek pobytu v Portoriku jsem byl všude představován jako doktor. Mezi posluchači byli převážně studenti a také někteří vyučující z univerzity. Měl jsem připravený výstup na zhruba 30 minut, což jsem díky plodné diskuzi výrazně přetáhl. Po přednášce následovala ještě krátká zastávka v kanceláři rektora, kde už se tyčil hezky vyzdobený vánoční stromek. Vánoční atmosféra mimochodem panovala v té době už na celém ostrově. Pan profesor mě ještě vzal na výlet do deštného pralesa El Yunque. Cestou nechyběla zastávka na pláži u Karibiku a ochutnávka místního piva. 


V sobotu, v den mého odletu, jsme ráno vyrazili na Polytechnic University of Puerto Rico, kde pan profesor vede Saturday Research Academy. To je velice zajímavý program, který si klade za cíl představit středoškolským studentům vědecký výzkum při tvorbě vlastních projektů ve STEM oborech (přírodní vědy, technika, inženýrství a matematika). Raději než přednášku jsem studentům nabídl diskuzi o jejich zkušenostech se školskou informatikou a o jejich studijních projektech. Potom už mě čekal zpáteční let do Lansingu. 


S panem profesorem jsme stále v kontaktu. Pracujeme na společném článku a domlouváme možnou stáž pro jeho studenty na mé domovské Západočeské univerzitě v Plzni. 



Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kevin Schug: Calm, Relaxed and Excited - Why Not?

Kevin Schug is a chemist. During the current Spring semester, he teaches analytical chemistry and English for chemists at the Faculty of Science of Palacky University in Olomouc. As a Professor of Analytical Chemistry at The University of Texas at Arlington, Kevin has been to the Czech Republic before, mostly to attend conferences, to meet with research partners or to explore the Czech countryside together with his wife. This January, he traveled to the country for five months as a Distinguished Scholar of the Fulbright Program. He shares that: "Many friends and colleagues have asked me how I can justify simply picking up from my everyday life and leaving to live in Europe for the better part of a year. To them, I say, “why not?”" Just a few days after his arrival, Kevin joined other American Fulbright grantees in the country at a mid-year conference that took place in Třešť, right in the middle of the Vysočina Region. To Kevin's surprise the Fulbright crowd was much youn...

Kateřina Kallus Brychová: Five Weeks in a Country Where Education Matters

Kateřina Kallus Brychová is a high school teacher. She teaches English at Gymnázium Brno nicknamed "Jaroška." In the summer of 2023, Kateřina participated in the Fulbright SUSI Program (SUSI stands for Study of the US Institutes for Secondary Educators) aimed at school administrators interested in  sociocultural understanding, equitable learning communities, and diversity and inclusion in U.S. education and society. Participants from 20 different countries representing five different continents spent four weeks of the program at California State University in Chico. They took part in multiple seminars and workshops facilitated by university faculty, as well as external experts, toured numerous sites throughout Northern California, and visited schools to explore varied educational paths in California. For the fifth and final week of the Institute, the participants spent a couple of days in Chicago, Illinois and in Washington, D.C. to experience different regions of the U.S. an...