Přeskočit na hlavní obsah

Poslední měsíc stipendistky Marty Hudouskové

S odstupem několika týdnů a při pohledu na neblahou situaci v USA ohledně koronaviru, musím pochválit instituci University of Georgia, kde hostuji, za bleskové a správné rozhodnutí uzavřít univerzitu okamžitě z počátku pandemie. Stalo se tak hned během jarních prázdnin (7.-14.3.). V té době jsem trávila týden na Jamajce jako dobrovolnice s partou studentů z UGA. 



Na misiích zde působí františkáni, kterým jsme pomáhali na základní škole s výukou dětí, natírali komunitní centrum, nebo rozdávali jídlo bezdomovcům. Z univerzity jsme dostali e-mail, ať se tam vůbec nevracíme, a připravíme se na online výuku. Díky tomuto kroku jsou na tom Atény, naše univerzitní maloměsto, pokud jde o nakažené a zemřelé, velmi dobře.

Po příjezdu z prázdnin jsme každý, kdo byl v zahraničí, museli být ve 14denní karanténě. Mezitím univerzita přešla na online výuku a zároveň začátkem dubna guvernér státu Georgia vyhlásil „shelter-in-place order”, což je přísnější varianta „stay-at-home order”, který platí ve státech, kde situace není tak vážná. „Shelter-in-place” vpodstatě odpovídá tomu, co u nás proběhlo jako celonárodní a celostátní karanténa (ale bez zákonné platnosti, tedy bez pokut za nedodržování).

Karanténou mi tak skončil bohatý společenský a kulturní život, kterému jsem se tady hojně těšila (francouzština, bazén, tango klub, hudební, taneční, divadelní představení v univerzitním Performing Arts Center, kde jsem bez nadsázky byla nejvěrnějším předplatitelem). A zůstal pouze intelektuální život (práce na projektu), což je fajn, ale každý jednostranný život je nezdravý. I kdyz jedno rozptýlení si dopřávám, a to cyklo projížďky. Moje bytná mi půjčila kolo, a tak jsem se pustila do průzkumu vzdálenějších míst Atén, která mi zůstávala dosud skryta. Navíc je duben prý tím nejkrásnějším měsícem v roce, což asi bude pravda, protože na rozkvetlou přírodu byl uchvatný pohled.

Karanténa má ale i své výhody, můžu se projektu nerušeně věnovat. Přes vzdalený přístup jsem napojena na potřebné univerzitní databáze a systémy, tak pracuji na dizertaci formou “home office” (podle počasí někdy i na balkóně). Online jsem dokončila kurzy na UGA, kterých jsem se tento semester účastnila, což je francouzština a kurz z literatury na postkoloniálná téma revoluce v Karibiku (což je přesně to, co potřebuji, protože můj projekt se tyká současné kubánské prózy). Přednášky a následné diskuse se odehrávaly pres Zoom. I když je Zoom samozřejme velmi chabá náhražka skutečných setkání, byla jsem moc ráda, že jsem profesora a spolužáky viděla aspoň virtuálně.

Bydlím u rodiny se třemi dětmi a dvěma psy. Přijali mě za svou a v karanténě se rozhodně nenudím. Bývám svědkem sourozeneckých bitek, boje pubertálního syna s rodiči, či poctivého cvičení desetileté Rose na housle, do čehož vyje jeden ze psů (druhý už je starý, a tak neslyší). Navíc hned na vedlejším pozemku žije babička s dědečkem, tak si občas popovídáme aspoň přes plot. Babička všem ušila roušky, jednu i mně. Tak ji poctivě nosím (spolu s rukavicemi) na nákup potravin, kam se s Annou, mou bytnou, vypravíme jednou týdně. Bohužel nošení roušek v supermarketech polevilo.

O zábavu se mi také stará rodina a přátelé v ČR, neboť mě zásobují vtipy na téma karanténa a pandemie, klasický český černý humor. Od amerických přátel nic podobného nedostávám… Není nad českou kreativitu, která dokáže nadlehčit i tíživé situace.

Paradoxně situaci ohledně Covid-19 sleduji přes média více doma v ČR, než v USA. Člověk ví, kam patří.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kevin Schug: Calm, Relaxed and Excited - Why Not?

Kevin Schug is a chemist. During the current Spring semester, he teaches analytical chemistry and English for chemists at the Faculty of Science of Palacky University in Olomouc. As a Professor of Analytical Chemistry at The University of Texas at Arlington, Kevin has been to the Czech Republic before, mostly to attend conferences, to meet with research partners or to explore the Czech countryside together with his wife. This January, he traveled to the country for five months as a Distinguished Scholar of the Fulbright Program. He shares that: "Many friends and colleagues have asked me how I can justify simply picking up from my everyday life and leaving to live in Europe for the better part of a year. To them, I say, “why not?”" Just a few days after his arrival, Kevin joined other American Fulbright grantees in the country at a mid-year conference that took place in Třešť, right in the middle of the Vysočina Region. To Kevin's surprise the Fulbright crowd was much youn...

Kateřina Kallus Brychová: Five Weeks in a Country Where Education Matters

Kateřina Kallus Brychová is a high school teacher. She teaches English at Gymnázium Brno nicknamed "Jaroška." In the summer of 2023, Kateřina participated in the Fulbright SUSI Program (SUSI stands for Study of the US Institutes for Secondary Educators) aimed at school administrators interested in  sociocultural understanding, equitable learning communities, and diversity and inclusion in U.S. education and society. Participants from 20 different countries representing five different continents spent four weeks of the program at California State University in Chico. They took part in multiple seminars and workshops facilitated by university faculty, as well as external experts, toured numerous sites throughout Northern California, and visited schools to explore varied educational paths in California. For the fifth and final week of the Institute, the participants spent a couple of days in Chicago, Illinois and in Washington, D.C. to experience different regions of the U.S. an...