Přeskočit na hlavní obsah

Jeden den stipendisty Kevina Currana: Pospěšte si a nedělejte nic.

„I got you babe… I got you babe…“ Tak se mi ozývá hudba z budíku každé další ráno v karanténě. Jak někteří filmoví nadšenci poznali, je to stejná píseň, která zní ve filmu Na Hromnice o den více, na kterou se probouzí každý den hlavní postava, ztvárněná Billem Murrayem.


Hlavní hrdina prožívá stále tentýž den znovu a znovu, což ho přivádí uprostřed té monotónnosti téměř k šílenství.

Co se mi zpočátku zdálo jako malý vtip, připomínající právě tento film, zapříčiněný pandemií koronaviru covid-19, bohužel přešlo velmi rychle během několika týdnů do celostátního stavu nouze. Kromě toho ale i do stavu nouze mysli, v níž jsem našel stav znudění prolínající se s otráveností stejně jako hlavní hrdina filmu.

Svůj pobyt v Česku jsem započal jako cizinec studující obor česká média a politologii na Fulbrightově stipendijním programu americko-české organizace založené za účelem podpory vzdělání, vědy a kultury mezi oběma zeměmi na Univerzitě Karlově.

Poté, co americké velvyslanectví ukončilo veškeré stipendijní programy po celém světě kvůli globální krizi,způsobené pandemií, zůstává na svém místě pouze druhá část programu, takže teď jsem už jen studentem na Univerzitě Karlově. Abych byl upřímný, ani samotné kurzy a přednášky nejsou jako dřív. Mnoho profesorů snaží v krátké době reformovat své kurzy na digitální podobu.

Je to digitální revoluce, která umožňuje školám pokračovat, a která se jeví jako opravdová spásonosná záchrana. Sociální média, streamování videí, aplikace pro zasílání zpráv a další, umožňují navzdory omezení fyzického kontaktu, udržovat kontakt sociální. Zamrazilo mě však při pomyšlení, že by lidé mohli být uvězněni doma bez Netflixu či Facebooku, vlastně obecně bez internetu.

Pro mě je to možnost, která mi umožňuje zůstat v kontaktu s přáteli a rodinou nejen v Evropě ale i v USA, dohnat novinky v zábavním průmyslu, a dokonce umožňuje provádět online konference akademické obce ohledně výzkumů s kolegy.

Ale i z toho jsem si však vybudoval každodenní rutinu. Ocitáme se nejen ve stavu nouze, ale ve stavu ennui.

Ranní procházka po cestách, po kterých ostatní neprochází, po návratu snídaně, kterou se snažím zpestřit alespoň novým receptem, odpolední on-line kurzy, telefonáty s přáteli, spolužáky, rodinou a pak konečně trochu toho bezmyšlenkovitého koukání na televizi tak dlouho, dokud neusnu.

Je to čas rozsáhlých změn. jak ekonomických, tak sociálních. A i přesto je nejlepším řešením nedělat nic, zůstat doma a čekat.

Svým způsobem je to paradoxní. Sociální pořádek, tak jak jej známe, je narušený. Převládající strach ve společnosti se stal pro mnohé, stejně jako pro mě, běžnou rutinou. A z nicnedělání se nově stává „normální“ stav.

Nicméně, v tomto smyslu existuje víra v odolnost Čechů a vlastně lidí obecně a v přizpůsobení se aktuálním podmínkám.

Text byl napsán na konci března a v dubnu publikován na stránkách časopisu RESPEKT.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kurt Klaus: Letters to Ourselves - On Stuttering, Exploration, and Accomplishing Goals

Kurt Klaus is an English Teaching Assistant. This June, he is wrapping up his 10-month Fulbright grant at Sportovní gymnázium Pardubice, a general college-preparatory high school for athletes located in a regional hub and university town of 90,000. With a B.A. in American Literature and Culture and a B.S. in Cognitive Science, a college-preparatory high school was an obvious placement. As an athlete with experience playing basketball and volleyball in high school, Kurt was excited to meet his colleagues and students in September. While he could have simply tried to blend in, he instead decided to take advantage of a fresh start in a foreign country: to him, this meant embracing his authenticity with all that it contains, including his stutter. Throughout his life, Kurt had developed various strategies to mask his impediment and pretend it didn’t exist. This year, however, in his new role as a teaching assistant, he approached the situation differently. Fast forward to June, and today h...

Fizah Yousuf: Science Is Universal

Fizah Yousuf is a biologist. In her research, she focuses on further understanding the syphilis bacteria, and one day, she would like to see a syphilis vaccine being developed and globally distributed. Originally from Boston College, Fizah has joined a lab at the Faculty of Medicine of Masaryk University in Brno, and together with her international team, she hopes to contribute to the development of the syphilis vaccine. Her passion for the prevention and treatment of infectious diseases started during the COVID-19 pandemic. At that time, Fizah studied COVID-19, and she took classes on immunology and vaccinology. After learning about the recent quiet resurgence of syphilis, she has been determined to contribute to the prevention of this ailment with her research. After her Fulbright experience in the Czech Republic, she plans to attend medical school and become a medical practitioner focusing on infectious diseases. This interview is the 30th part of our Fulbright series to celebrate 3...