Přeskočit na hlavní obsah

Jak se dělá neuroscience na Columbia university a kdy chodí New York spát



Postřehy stipendistky Fulbright-Masarykova programu Petry Winnette

Mozek v New Yorku

Tak se konečně dostávám k malému zpravodajství. Už jsme se zabydleli na Broadwayi a trochu prozkoumali Manhattan. New York je velmi hlučný, plný lidí, ale taky úžasný. Hučí a žije ve dne v noci. Když se kolem druhé ráno, noční pták, podívám z okna, pořád se něco děje.

Columbijská universita je šestou nejlepší universitou na světě. Zabývám se oborem, který je zde skloňován ve všech pádech, i když angličtina pády nemá… Neuroscience! To znamená zejména zkoumání mozku, jeho vývoje a činnosti, která je za vším, co nás dělá lidskými bytostmi: za myšlením, emocemi, pamětí, chováním… Patřím do laboratoře, která se přímo zaměřuje na vývoj mozku u dětí a adolescentů, vlivu adversního dětství na vývoj jednotlivých mozkových struktur a jejich propojení. Jsem u zdroje.

Psychologie je na Columbijské universitě silný obor a neuroscience je tady samostatným oborem a zároveň už také zcela integrální součástí všeho psychologického myšlení. V podstatě všechny laboratoře a oddělení na zdejší obrovské katedře psychologie mají svoji laboratoř vybavenou mj. funkční magnetickou rezonancí... Zobrazování činnosti mozku je nedílnou metodou při experimentech, výzkumech i testování. Tradiční metody se používají, ale už se jim bez pohledu dovnitř, na činnost mozku, dost nevěří.

Studenti jsou zde skvělí, velmi motivovaní, chytří a kultivovaní. Zcela zjevná a všudypřítomná disciplína a zaměření na studium se jeví být samozřejmé. Každá samostatná práce prochází několika koly kolokvií, kde doktorandi presentují experimenty nebo výzkumný záměr a ostatní studenti a učitelé komentují, doporučují změny, ptají se na vše, co bylo presentováno. I když je zde vše na komputerech, učení a práce studentů probíhá za velmi intensivní osobní účasti jejich učitelů.

Mluví spolu, diskutují, řeší problémy. Všechny přednášky jsou na velmi vysoké úrovni.

Ještě jsem objevila další součást Columbijské university, nedávno dostavěnou obrovskou moderní budovu v Harlemu, kde nyní sídlí "Zuckerman Mind Body and Behavior Institute". Spoluzakladatelem a spoluředitelem je nositel Nobelovy ceny za výzkum paměti, autor řady skvělých knih prof. Eric Kandel. Je to velký výzkumný ústav, kde asi 40 špičkových vědců dělá jen primární výzkum mozku. Financováno ze soukromých zdrojů, takže vědci nejsou tak zavalení a řízeni grantovými pravidly a účelovou politikou. Úžasné! Zabývají se mnoha detaily, přednášejí a publikují.

Na Columbijské je takové pravidlo, že všechny katedry, ale psychologie a psychiatrie zvlášť neustále zvou vědecké kapacity z USA a světa, aby tady dělali veřejné přednášky pro učitele, studenty a odbornou veřejnost. Je jich několik za týden. New York hučí a člověk skoro neví, co dříve.
Zatím toho o skutečné fascinující činnosti mozku víme velmi málo, ale je strhující se tím zabývat. Jak napsal Eric Kandel: "Poznání o biologii mysli spojuje přírodní vědy s humanitními a objasňuje význam lidské zkušenosti."

Příště už více o tom…


Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Teresa Contino: A Sense of Ongoing Wonder

Teresa Contino is a creative writer,  a mindful observer, and a fresh Fulbright ETA alumna. In May 2023, she graduated with a B.A. in English and Psychology from Santa Clara University in California. Teresa plans to use concepts of cognitive psychology to design visitors’ experiences in museums and art galleries. To prepare herself for these future plans, Teresa wanted to sharpen her pedagogical skills and broaden her culture perspective by spending a year in an environment significantly different from her own. Given her liberal arts background and passion for literature, mindfulness, crafts, and creative writing, Teresa was placed at Jiráskovo gymnázium Náchod, a college-preparatory high school, located in a town of 20,000 in northeast Bohemia. Before embarking on her trans-Atlantic journey, Teresa did her research on how to have a successful Fulbright experience. Finding the advice from the program alumni to be somewhat daunting and intangible, she began to contemplate how o...

Kurt Klaus: Letters to Ourselves - On Stuttering, Exploration, and Accomplishing Goals

Kurt Klaus is an English Teaching Assistant. This June, he is wrapping up his 10-month Fulbright grant at Sportovní gymnázium Pardubice, a general college-preparatory high school for athletes located in a regional hub and university town of 90,000. With a B.A. in American Literature and Culture and a B.S. in Cognitive Science, a college-preparatory high school was an obvious placement. As an athlete with experience playing basketball and volleyball in high school, Kurt was excited to meet his colleagues and students in September. While he could have simply tried to blend in, he instead decided to take advantage of a fresh start in a foreign country: to him, this meant embracing his authenticity with all that it contains, including his stutter. Throughout his life, Kurt had developed various strategies to mask his impediment and pretend it didn’t exist. This year, however, in his new role as a teaching assistant, he approached the situation differently. Fast forward to June, and today h...