Přeskočit na hlavní obsah

Na středních školách bude pomáhat s angličtinou více absolventů špičkových amerických univerzit

Na českých středních školách bude pomáhat s angličtinou více absolventů špičkových amerických univerzit. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zvyšuje příspěvek na Fulbrightův program asistentů ve výuce angličtiny. Místo dosavadních 10 bude na českých středních školách od roku 2016/17 působit 20 a od roku 2017/18 dokonce 30 absolventů špičkových amerických univerzit. Ministerstvo tak reaguje na obrovský zájem českých škol o tento úspěšný program, který výrazně přispívá ke zvýšení jazykových kompetencí českých středoškoláků.

Američtí asistenti míří už tradičně na pestré spektrum mimopražských středních škol po celé republice, včetně malých měst. Program umožňuje českým středoškolským studentům a pedagogům zažít bezprostřední pracovní i osobní zkušenost s rodilým mluvčím z USA. Mladým Američanům poskytuje skvělou příležitost získat intenzivní zkušenost s běžným životem v České republice a naplňuje tak hlavní cíl Fulbrightova programu, tedy vzájemnou kulturní výměnu mezi Spojenými státy a Českou republikou.

Fulbrightovy asistenti ve výuce angličtiny ve šk. roce 2016-17

„Do dnešní doby jsme mohli školám nabídnout maximálně 10 asistentů, takže jsme z téměř 200 žádostí ročně uspokojovali jen zlomek škol, celkem jich do letoška bylo 65. Díky podpoře MŠMT budeme schopni poslat asistenty do mnohem více míst,“komentuje rozšíření programu ředitelka Fulbrightovy komise Hana Ripková.

Umístění asistentů za celo dobu fungování programu

Asistentský program se nově stává velmi výrazným segmentem již čtvrtstoletí trvajícího česko-amerického Fulbrightova programu a doplňuje tak tradiční Fulbrightova stipendia pro české i americké studenty, vědce a přednášející.

Zvýšení příspěvku české strany lze také chápat jako ocenění kvality výběrových řízení, které Fulbrightova komise provádí jak při vysílání českých stipendistů do USA, tak při rozhodování, který z přihlášených amerických vědců, přednášejících nebo studentů obohatí jako stipendista české střední nebo vysoké školy či výzkumná pracoviště.

České školy, které mají zájem si o asistenta požádat, najdou detailní informace a formulář žádosti na webovské stránce Fulbrightovy komise v sekci ASISTENTI.

Seznam všech stipendistů se základními informacemi o nich a seznam všech otevřených stipendijních programů je k dispozici na webu Fulbrightovy komise v sekci STIPENDIA. Počet českých stipendistů, kteří od založení Fulbrightovy komise před 25 lety získali Fulbrightovo stipendium, je téměř 900. Amerických stipendistů do ČR prijelo na 700. Díky štědré podpoře Ministerstva školství ČR i americké strany patří česko-americký program dokonce mezi ty větší v Evropě, lídrem je hlavně v počtu vysílaných vědců a přednášejících.

Seznam Fulbrightových asistentů ve výuce angličtiny
(Fulbright English Teaching Assistants – ETA)
ve školním roce 2016-17


Gymnázium
Schwartz, Rebecca Holly
B.A., American Cultural Studies, Music, Bates College, ME, 2016

Benešov
Vyšší odborná škola a střední zemědělská škola
Cushing, Clara Marie
B.A., Classical Studies and English, Santa Clara University, CA, 2016

Boskovice
Střední pedagogická škola
Barba, Ashley Noele
B.A., Integrated Educational StudiesLanguage/Literacy & Disability,  Chapman University, CA, 2016

Broumov
Gymnázium
Havel, Lianna Marie
B.A., Political Communication Film, George Washington University, DC, 2014

České Budějovice
Střední škola obchodní
Kloha, Taylor Ann Rachel Susannah Landau
B.A., Great Ideas Japanese, Carthage College, WI, 2016

Frýdek-Místek
Střední průmyslová škola, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem SJZ
Sachs, Hannah Burge
B.A., Theatre Directing, Community Engagement, Smith College, MA, 2016

Hranice
Střední lesnická škola
Landau, Rachel Susannah
B.A., Environmental Studies, University at Buffalo, The State University of New York, NY, 2016

Jihlava
Gymnázium
Gollin, Maxwell Walker
B.A., Public Policy, Princeton University, NJ, 2016

Karlovy Vary
Střední průmyslová škola keramická a sklářská
Willson, Ariane Lolita
B.A., English Literature Economics, Arizona State University, AZ, 2015

Kralupy nad Vltavou

Dvořákovo gymnázium a Střední odborná škola ekonomická
Sims, Jordan
B.A., English Education, Creative Writing, Boise State University, ID, 2011

Kroměříž
Arcibiskupské gymnázium
Magner, Jennie Ellen
B.A., Art, Psychology, Abilene Christian University, TX, 2016

Kutná Hora
Církevní gymnázium
Amanonce, Sinia
B.A., English and Secondary Ed., New Jersey City University, NJ, 2015

Náchod
Obchodní akademie
Engstrom, Kelsey Virginia
B.A., Law, Societies, & Justice, Spanish, University of Washington, 2014

Nová Paka
Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická
Garland, Kelley Frances
B.A., Global Studies Business, French & Sociology, Providence College, RI, 2016

Plzeň
Střední škola a Vyšší odborná škola zdravotnická
Acevedo, Jeremy Luis
B.A., Sociology, Philosophy, State University of New York, NY, 2015

Prostějov
Gymnázium Jiřího Wolkera
Mengisteab, Raheal
B.A., Communications, San Diego State University, CA, 2016

Trutnov
VOŠ zdravotnická a Střední zdravotnická a Obchodní akademie
Rodawold, Megan
B.A., Writing Linguistics, IR, Grand Valley State University, MI, 2016

Velešín
Střední odborná škola strojní a elektrotechnická
Lepke, Thomas John
M.Ed., Education, Arizona State University, AZ, 2016

Vimperk
Gymnázium a Střední odborná škola ekonomická
Vickrey, Teal Soleil
B.A., Communication Studies, Colorado State University, CO, 2016

Zlín
Gymnázium
James, Sonam Michelle
B.A., Political Science, Spanish and Economics, Trinity University, TX, 2016

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seven, s

Pranav Kakulamarri: Say Less

Pranav Kakulamarri is an English Teaching Assistant. He currently teaches English at Gymnázium Tišnov. His host town of 10 000 is located 22 kilometers north-east of Brno. In August 2022, Pranav arrived in the Czech Republic with a BS in Neuroscience from the University of Alabama at Birmingham, a life-long passion for chess and a future plan to become a physician after his 10-month adventure in the Czech Republic. With experience as a chess instructor, a reading tutor and a researcher, he had some pedagogy skills, but no prior classroom experience. Today, Pranav is the Tišnov celebrity - he was featured in the town's paper, people greet him in the streets and strangers initiate conversations with him on train or bus, starting with: "I know you, you were in the town's paper." What is Pranav's magic? Natural charisma, positive attitude, disarming smile, and his ability to listen to others. “What is happiness and how does it differ within a culture? Why does one liv

Katherine Pérez Rivera: Beyond science - collaboration, engagement, and identity

Katherine X. Pérez Rivera is an environmental scientist. She came to the Czech Republic in September 2021 to study carbon dynamics in Czech streams impacted by acid rain. Katherine's host institution was the Czech Geological Survey located in Prague, but she spent many days and nights collecting samples and data in the Slavkov Forest, a sparsely inhabited protected landscape area, located in Karlovy Vary Region, famous for its spa towns. During her year-long Fulbright adventure, Katherine had to conduct fieldwork during the winter for the first time in her life. As someone born and raised in Puerto Rico, adjusting to Czech winter temperatures, hiking in a deserted forest covered by snow and wearing snowshoes was a life-changing experience. "Becoming a Fulbrighter permitted me to connect with others beyond my science and field of study. These connections were rooted in the core of our identities, who we are and what matters to us," reflects Katherine when adjusting back to