Přeskočit na hlavní obsah

Na středních školách bude pomáhat s angličtinou více absolventů špičkových amerických univerzit

Na českých středních školách bude pomáhat s angličtinou více absolventů špičkových amerických univerzit. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zvyšuje příspěvek na Fulbrightův program asistentů ve výuce angličtiny. Místo dosavadních 10 bude na českých středních školách od roku 2016/17 působit 20 a od roku 2017/18 dokonce 30 absolventů špičkových amerických univerzit. Ministerstvo tak reaguje na obrovský zájem českých škol o tento úspěšný program, který výrazně přispívá ke zvýšení jazykových kompetencí českých středoškoláků.

Američtí asistenti míří už tradičně na pestré spektrum mimopražských středních škol po celé republice, včetně malých měst. Program umožňuje českým středoškolským studentům a pedagogům zažít bezprostřední pracovní i osobní zkušenost s rodilým mluvčím z USA. Mladým Američanům poskytuje skvělou příležitost získat intenzivní zkušenost s běžným životem v České republice a naplňuje tak hlavní cíl Fulbrightova programu, tedy vzájemnou kulturní výměnu mezi Spojenými státy a Českou republikou.

Fulbrightovy asistenti ve výuce angličtiny ve šk. roce 2016-17

„Do dnešní doby jsme mohli školám nabídnout maximálně 10 asistentů, takže jsme z téměř 200 žádostí ročně uspokojovali jen zlomek škol, celkem jich do letoška bylo 65. Díky podpoře MŠMT budeme schopni poslat asistenty do mnohem více míst,“komentuje rozšíření programu ředitelka Fulbrightovy komise Hana Ripková.

Umístění asistentů za celo dobu fungování programu

Asistentský program se nově stává velmi výrazným segmentem již čtvrtstoletí trvajícího česko-amerického Fulbrightova programu a doplňuje tak tradiční Fulbrightova stipendia pro české i americké studenty, vědce a přednášející.

Zvýšení příspěvku české strany lze také chápat jako ocenění kvality výběrových řízení, které Fulbrightova komise provádí jak při vysílání českých stipendistů do USA, tak při rozhodování, který z přihlášených amerických vědců, přednášejících nebo studentů obohatí jako stipendista české střední nebo vysoké školy či výzkumná pracoviště.

České školy, které mají zájem si o asistenta požádat, najdou detailní informace a formulář žádosti na webovské stránce Fulbrightovy komise v sekci ASISTENTI.

Seznam všech stipendistů se základními informacemi o nich a seznam všech otevřených stipendijních programů je k dispozici na webu Fulbrightovy komise v sekci STIPENDIA. Počet českých stipendistů, kteří od založení Fulbrightovy komise před 25 lety získali Fulbrightovo stipendium, je téměř 900. Amerických stipendistů do ČR prijelo na 700. Díky štědré podpoře Ministerstva školství ČR i americké strany patří česko-americký program dokonce mezi ty větší v Evropě, lídrem je hlavně v počtu vysílaných vědců a přednášejících.

Seznam Fulbrightových asistentů ve výuce angličtiny
(Fulbright English Teaching Assistants – ETA)
ve školním roce 2016-17


Gymnázium
Schwartz, Rebecca Holly
B.A., American Cultural Studies, Music, Bates College, ME, 2016

Benešov
Vyšší odborná škola a střední zemědělská škola
Cushing, Clara Marie
B.A., Classical Studies and English, Santa Clara University, CA, 2016

Boskovice
Střední pedagogická škola
Barba, Ashley Noele
B.A., Integrated Educational StudiesLanguage/Literacy & Disability,  Chapman University, CA, 2016

Broumov
Gymnázium
Havel, Lianna Marie
B.A., Political Communication Film, George Washington University, DC, 2014

České Budějovice
Střední škola obchodní
Kloha, Taylor Ann Rachel Susannah Landau
B.A., Great Ideas Japanese, Carthage College, WI, 2016

Frýdek-Místek
Střední průmyslová škola, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem SJZ
Sachs, Hannah Burge
B.A., Theatre Directing, Community Engagement, Smith College, MA, 2016

Hranice
Střední lesnická škola
Landau, Rachel Susannah
B.A., Environmental Studies, University at Buffalo, The State University of New York, NY, 2016

Jihlava
Gymnázium
Gollin, Maxwell Walker
B.A., Public Policy, Princeton University, NJ, 2016

Karlovy Vary
Střední průmyslová škola keramická a sklářská
Willson, Ariane Lolita
B.A., English Literature Economics, Arizona State University, AZ, 2015

Kralupy nad Vltavou

Dvořákovo gymnázium a Střední odborná škola ekonomická
Sims, Jordan
B.A., English Education, Creative Writing, Boise State University, ID, 2011

Kroměříž
Arcibiskupské gymnázium
Magner, Jennie Ellen
B.A., Art, Psychology, Abilene Christian University, TX, 2016

Kutná Hora
Církevní gymnázium
Amanonce, Sinia
B.A., English and Secondary Ed., New Jersey City University, NJ, 2015

Náchod
Obchodní akademie
Engstrom, Kelsey Virginia
B.A., Law, Societies, & Justice, Spanish, University of Washington, 2014

Nová Paka
Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická
Garland, Kelley Frances
B.A., Global Studies Business, French & Sociology, Providence College, RI, 2016

Plzeň
Střední škola a Vyšší odborná škola zdravotnická
Acevedo, Jeremy Luis
B.A., Sociology, Philosophy, State University of New York, NY, 2015

Prostějov
Gymnázium Jiřího Wolkera
Mengisteab, Raheal
B.A., Communications, San Diego State University, CA, 2016

Trutnov
VOŠ zdravotnická a Střední zdravotnická a Obchodní akademie
Rodawold, Megan
B.A., Writing Linguistics, IR, Grand Valley State University, MI, 2016

Velešín
Střední odborná škola strojní a elektrotechnická
Lepke, Thomas John
M.Ed., Education, Arizona State University, AZ, 2016

Vimperk
Gymnázium a Střední odborná škola ekonomická
Vickrey, Teal Soleil
B.A., Communication Studies, Colorado State University, CO, 2016

Zlín
Gymnázium
James, Sonam Michelle
B.A., Political Science, Spanish and Economics, Trinity University, TX, 2016

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kevin Schug: Calm, Relaxed and Excited - Why Not?

Kevin Schug is a chemist. During the current Spring semester, he teaches analytical chemistry and English for chemists at the Faculty of Science of Palacky University in Olomouc. As a Professor of Analytical Chemistry at The University of Texas at Arlington, Kevin has been to the Czech Republic before, mostly to attend conferences, to meet with research partners or to explore the Czech countryside together with his wife. This January, he traveled to the country for five months as a Distinguished Scholar of the Fulbright Program. He shares that: "Many friends and colleagues have asked me how I can justify simply picking up from my everyday life and leaving to live in Europe for the better part of a year. To them, I say, “why not?”" Just a few days after his arrival, Kevin joined other American Fulbright grantees in the country at a mid-year conference that took place in Třešť, right in the middle of the Vysočina Region. To Kevin's surprise the Fulbright crowd was much youn...

Kateřina Kallus Brychová: Five Weeks in a Country Where Education Matters

Kateřina Kallus Brychová is a high school teacher. She teaches English at Gymnázium Brno nicknamed "Jaroška." In the summer of 2023, Kateřina participated in the Fulbright SUSI Program (SUSI stands for Study of the US Institutes for Secondary Educators) aimed at school administrators interested in  sociocultural understanding, equitable learning communities, and diversity and inclusion in U.S. education and society. Participants from 20 different countries representing five different continents spent four weeks of the program at California State University in Chico. They took part in multiple seminars and workshops facilitated by university faculty, as well as external experts, toured numerous sites throughout Northern California, and visited schools to explore varied educational paths in California. For the fifth and final week of the Institute, the participants spent a couple of days in Chicago, Illinois and in Washington, D.C. to experience different regions of the U.S. an...