Přeskočit na hlavní obsah

Andrea Průchová: Pozdrav z New Yorku

Srdečně zdravím z New York City a ráda bych se podělila o několik informací z prvních dvou měsíců mého pobytu zde, jak jsem přislíbila před srpnovým odjezdem.

Komunikace s oběma univerzitami, se kterými spolupracuji, probíhá výborně. Na New York University, Department of Media, Culture and Communication se věnuji především odborným konzultacím své dizertace a věřím, že se mi podaří v budoucích měsících také zprostředkovat video či textové rozhovory s několika zajímavými kolegy. Na Pratt Institute, School of Liberal Arts and Science, Department of Critical & Visual Studies mám možnost se více zapojit do samotné výuky a výzkumu. Účastním se pravidelně setkání výzkumné skupiny "Social Justice & Social Practices", kde aktuálně diskutujeme, kterak ve výuce reflektovat hnutí Black Lives Matter a v rámci výuky předmětu "Public Space" budu mít za necelé dva týdny první přednášku kombinovanou s workshopem.


Přednášet bych na Pratt Institute měla ještě na konci října, tentokrát na téma zapojení sociálních vědců do veřejné diskuze a veřejného vzdělávání, kdy budu představovat projekty platformy pro studium vizuální kultury Fresh Eye a v průběhu měsíce listopadu by měl proběhnout kulatý odborný stůl k tématu mé dizertace.

Tento týden jsem uskutečnila rozsáhlý rozhovor s literárním vědcem a vizuálním teoretikem, profesorem W. J. T. Mitchellem na University of Chicago, jenž vyjde jako závěr "Teorie obrazu", první knihy přeložené do češtiny, která vyjde v Karolinu snad již na jaře budoucího roku. Byla to pro mě ohromná profesní zkušenost setkat se s autorem a věřím, že díky podpoře Fulbrightova programu se českým čtenářům dostane do ruky zcela originální materiál původního rozhovoru.

Poslední čerstvou zprávu je, že se s výsekem mé dizertační práce zúčastním na začátku prosince konference "The Politics of Memory: Victimization, Violence and Contested Narratives about the Past" konané na Columbia University pod záštitou skupiny Historical Dialogues, Justice and Memory Network.

Na závěr děkuji za skvělou a výjimečnou příležitost se naplno věnovat tomu, co má smysl, a to ve skutečně profesionálním a inspirativním prostředí!

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Teresa Contino: A Sense of Ongoing Wonder

Teresa Contino is a creative writer,  a mindful observer, and a fresh Fulbright ETA alumna. In May 2023, she graduated with a B.A. in English and Psychology from Santa Clara University in California. Teresa plans to use concepts of cognitive psychology to design visitors’ experiences in museums and art galleries. To prepare herself for these future plans, Teresa wanted to sharpen her pedagogical skills and broaden her culture perspective by spending a year in an environment significantly different from her own. Given her liberal arts background and passion for literature, mindfulness, crafts, and creative writing, Teresa was placed at Jiráskovo gymnázium Náchod, a college-preparatory high school, located in a town of 20,000 in northeast Bohemia. Before embarking on her trans-Atlantic journey, Teresa did her research on how to have a successful Fulbright experience. Finding the advice from the program alumni to be somewhat daunting and intangible, she began to contemplate how o...

Kurt Klaus: Letters to Ourselves - On Stuttering, Exploration, and Accomplishing Goals

Kurt Klaus is an English Teaching Assistant. This June, he is wrapping up his 10-month Fulbright grant at Sportovní gymnázium Pardubice, a general college-preparatory high school for athletes located in a regional hub and university town of 90,000. With a B.A. in American Literature and Culture and a B.S. in Cognitive Science, a college-preparatory high school was an obvious placement. As an athlete with experience playing basketball and volleyball in high school, Kurt was excited to meet his colleagues and students in September. While he could have simply tried to blend in, he instead decided to take advantage of a fresh start in a foreign country: to him, this meant embracing his authenticity with all that it contains, including his stutter. Throughout his life, Kurt had developed various strategies to mask his impediment and pretend it didn’t exist. This year, however, in his new role as a teaching assistant, he approached the situation differently. Fast forward to June, and today h...