Přeskočit na hlavní obsah

Očima absolventky: Jak se studuje na Dartmouth College

Tento příspěvek pro náš blog napsala čerstvá absolventka Dartmouth College Karolína Křelinová. Bakalářské studium na této prestižní škole patřící do světoznámé elitní skupiny škol Ivy League jí bylo umožněno díky stipendiím, které se jí podařilo získat od samotné školy a Nadace Zdeňka Bakaly. Setkat se s Karolínou a dozvědět se víc o její cestě na "Ivy" můžete na setkání nazvaném "Jak se studuje na Dartmouth College" v Poradenském centru Fulbrightovy komise v pátek 17. října 2014.
 
Malebný kampus uprostřed Bílých hor v New Hampshire okouzlí kdejakého návštěvníka. Po travnatém prostranství uprostřed se studenti honí za fresbee diskem, před studentským centrem voní barbecue. Podzim barví listy stromů do neuvěřitelných barev a japonští turisté vyskakují z autobusu, aby si ten zázrak vyfotili. Za pár měsíců se kampus zahalí do bílého. Běžkařské stopy se jako vždy rozeběhnou všemi směry a křišťálově jasnou oblohu prozáří v zimě všudypřítomné slunce. Dartmouth College však kromě ideálních podmínek pro milovníky přírody a outdoorových sportů nabízí také jeden z nejlepších bakalářských programů ve Spojených Státech.

Není divu, že US News & Report po několik let hodnotili Dartmouth právě jako školu s „best undergraduate teaching“. Za celé čtyři roky studia Politických věd a Antropologie jsem zde nezažila přednášku s více jak 45 studenty. Naopak, většina předmětů, které si studenti zapisují, má podle školních statistik I dle mé zkušenosti v průměru méně než dvacet studentů, semináře jsou pak často vedeny v ještě komornějším duchu. Individuální přístup je tak naprostým základem vzdělání, které Vám Dartmouth College zajistí. Není vyjímkou, že s vyučujícími jdete na kávu, či využijete školou poskytovaných poukázek na oběd s profesory v jedné z místních restaurací. Na rozdíl od dalších Ivy League colleges také nikdy nebudete vyučováni asistenty, přednášky a hodiny vedou vždy samotní profesoři. Stejně tak nemusíte o místa ve výzkumných týmech profesorů bojovat s magistry a doktorandy, kteří tvoří jen špetku celkové studentské populace na Dartmouthu.

K výrazným výhodám studia na Dartmouth College také patří nabídka finanční pomoci. Každý aplikant je posuzován pouze na základě své přihlášky, ne na základě schopnosti platit. Dartmouth College se stejně tak zavazuje poskytnout každému přijatému studentovi jen takovou výši školného, kterou si může dovolit platit. Tato pravidla pak platí i pro mezinárodní studenty, což je velmi neobvyklé. I to je důvod, proč jich na Dartmouth College najdete neobvyklé množství - přes 10%.

Dost ale statistik a informací, kterými se ráda chlubí i Admissions Office. Jak se vlastně žije na Dartmouthu? Kampus má poměrně specifickou a do jisté míry i typickou atmosféru malé „liberal arts college“, kam se Americká mládež chodí připravovat na reálný život -a to nejen akademicky, ale i sociálně. Na Dartmouth College tak bují bratrstva a sesterstva, která znáte z Amerických filmů, přes 50% všech studentů je součástí tohoto tzv. „greek life“. Mezinárodním studentům tato hra na tradice, hierarchii a exkluzivitu může připadat poměrně dětinská (mně rozhodně ano), ale mnozí i přesto nakonec naleznou v podobných splečenstvích přátele,  domov, i profesní kontakty. Hra na elitu ale není po každého. Alternativou k sesterstvům a bratrstvům, která tvoří pevné vztahy mezi studenty je pak velmi známý Dartmouth Outing Club, který organizuje výlety i společenské a sportovní akce pro další velkou skupinu studentů na kampusu, či všelijaké hudební skupiny. V poslední době se na Dartmouthu rozvinul také nový proud studentského aktivismu, ve kterém jsem našla domov já sama (příkladem může být kampaň Students Stand with Staff, či RealTalk, kampaň zaměřená na prevenci diskriminace a sexuálního násilí v Americkém  vysokém školství).

Dalším výrazným rysem Dartmouthu je intenzivní „quarter system“. Každý rok je rozdělen na čtyři 10-ti týdenní semestry, přičemž studenti mají možnost se rozhodnout, které semestry chtějí strávit na kampusu, a ze kterých si chtějí udělat prázdniny. Toto uspořádání je výhodou pokud se poohlížíte po kompetitivních stážích a oproti ostatním můžete nabídnou časovou flexibilitu - nepotřebujete nutně získat  pozici na letní prázdniny, ba naopak - máte možnost vyhnout se studeným zimám v Hanoveru (na financování životních nákladů během stáží Vám škola samozřejmě poskytne grant)! Nevýhodou jsou pak ale extrémně krátké, intenzivní semestry. Se třemi či čtyřmi náročnými předměty tak máte polosemestrální zkoušky na krku již po druhém týdnu semestru, a na konec dobíháte vyčerpaní, ale natěšení na další „term“. Díky většímu počtu semestrů máte nicméně možnost zapsat si více předmětů, než a škole s klasickým semestrálním systémem. Quarter systém kombinovaný s vysokou studentskou účastí na zahraničních výměnách a programech (např. na britských LSE a Oxfordu) bohužel ale také znamená, že se můžete často míjet s přáteli.

Jako čerstvé absolventce mi však nejvíc chybí atmosféra všeobecné úcty a pýchy, kterou všichni na Dartmouth College vůči své instituci cítí, ať už z respektu k tradicím, či z potřeby učinit Dartmouth lepším pro budoucí generace studentů. Jak se říká, slovy Daniela Webstera (D‘1801), It’s a small college, and yet, there are those, who love it.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kurt Klaus: Letters to Ourselves - On Stuttering, Exploration, and Accomplishing Goals

Kurt Klaus is an English Teaching Assistant. This June, he is wrapping up his 10-month Fulbright grant at Sportovní gymnázium Pardubice, a general college-preparatory high school for athletes located in a regional hub and university town of 90,000. With a B.A. in American Literature and Culture and a B.S. in Cognitive Science, a college-preparatory high school was an obvious placement. As an athlete with experience playing basketball and volleyball in high school, Kurt was excited to meet his colleagues and students in September. While he could have simply tried to blend in, he instead decided to take advantage of a fresh start in a foreign country: to him, this meant embracing his authenticity with all that it contains, including his stutter. Throughout his life, Kurt had developed various strategies to mask his impediment and pretend it didn’t exist. This year, however, in his new role as a teaching assistant, he approached the situation differently. Fast forward to June, and today h...

Fizah Yousuf: Science Is Universal

Fizah Yousuf is a biologist. In her research, she focuses on further understanding the syphilis bacteria, and one day, she would like to see a syphilis vaccine being developed and globally distributed. Originally from Boston College, Fizah has joined a lab at the Faculty of Medicine of Masaryk University in Brno, and together with her international team, she hopes to contribute to the development of the syphilis vaccine. Her passion for the prevention and treatment of infectious diseases started during the COVID-19 pandemic. At that time, Fizah studied COVID-19, and she took classes on immunology and vaccinology. After learning about the recent quiet resurgence of syphilis, she has been determined to contribute to the prevention of this ailment with her research. After her Fulbright experience in the Czech Republic, she plans to attend medical school and become a medical practitioner focusing on infectious diseases. This interview is the 30th part of our Fulbright series to celebrate 3...