Přeskočit na hlavní obsah

Česko-americký vládní program posílá rodilé mluvčí do středních škol v regionech

Deset čerstvých absolventů amerických vysokých škol bude v roli asistentů pomáhat zlepšovat angličtinu českých středoškoláků v regionech. Jejich působení v České republice umožnilo vládní stipendium česko-amerického Fulbrightova programu.    

S „Fulbright English Teaching Assistants“, zkráceně ETA, se letos budou moci setkat studenti na středních školách v Benešově, Českém Těšíně, Holešově, Chotěboři, Kolíně, Ostravě, Prostějově, ve Starém Městě, Tišnově a Vsetíně.

Fulbright ETA na srpnovém školení v Brně

„Při výběru škol se zaměřujeme na školy mimo Prahu, protože si uvědomujeme, že je pro ně problém najít rodilého mluvčího, který by obohatil výuku a zvýšil motivaci studentů. Pro školy je tento program výhodný v tom, že za asistenta nemusí platit, protože jeho pobyt je kompletně hrazen vládním stipendiem. Bohužel zájem ze strany středních škol výrazně přesahuje možnosti program, takže nejsme schopni asistenty nabídnout všem školám, které o něj mají zájem,“ vysvětluje fungování programu jeho koordinátorka Andrea Semancová z Komise J. Williama Fulbrighta, která má Fulbrightovy stipendijní programy v České republice na starosti.

Více informací o programu asistentů a formulář žádosti pro školy najdete na stránce Fulbrightovy komise.

Na školení připraveném ve spolupráci s Masarykovou univerzitou se asistenti pilně chystali na svou pedagogickou roli
.


Seznam amerických asistentů ve výuce 2014-2015


Benešov, Gymnázium Benešov
Thomas Morris, Villanova University

Český Těšín, Gymnázim Český Těšín
Molly Suzanne Sievert, Washington University

Holešov, Gymnázium Ladislava Jaroše
Kaley Nicole Cook, University of Nebraska-Lincoln

Chotěboř, Gymnázium Chotěboř
Griffin Miller Canfield, St. Mary’s College of Maryland

Kolín, Gymnázium Kolín

Arica Brittney Sue Jeffery, Seattle University

Ostrava, Obchodní akademie a VOŠ sociální

Marie Catherine Valek, University of Texas

Prostějov, Reálné gymnázium a základní škola
Trishia Marie Mudd, University of Cincinnati

Staré Město, Střední odborná škola a gymnázium
Amy Clare Strada, Bates College

Tišnov, Gymnázium Tišnov

Chloe Skye Weiser, City University of New York

Vsetín, Střední průmyslová škola strojnická
Samuel Jonathon Glenn, University of Dayton

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kateřina Kallus Brychová: Five Weeks in a Country Where Education Matters

Kateřina Kallus Brychová is a high school teacher. She teaches English at Gymnázium Brno nicknamed "Jaroška." In the summer of 2023, Kateřina participated in the Fulbright SUSI Program (SUSI stands for Study of the US Institutes for Secondary Educators) aimed at school administrators interested in  sociocultural understanding, equitable learning communities, and diversity and inclusion in U.S. education and society. Participants from 20 different countries representing five different continents spent four weeks of the program at California State University in Chico. They took part in multiple seminars and workshops facilitated by university faculty, as well as external experts, toured numerous sites throughout Northern California, and visited schools to explore varied educational paths in California. For the fifth and final week of the Institute, the participants spent a couple of days in Chicago, Illinois and in Washington, D.C. to experience different regions of the U.S. an...

Teresa Contino: A Sense of Ongoing Wonder

Teresa Contino is a creative writer,  a mindful observer, and a fresh Fulbright ETA alumna. In May 2023, she graduated with a B.A. in English and Psychology from Santa Clara University in California. Teresa plans to use concepts of cognitive psychology to design visitors’ experiences in museums and art galleries. To prepare herself for these future plans, Teresa wanted to sharpen her pedagogical skills and broaden her culture perspective by spending a year in an environment significantly different from her own. Given her liberal arts background and passion for literature, mindfulness, crafts, and creative writing, Teresa was placed at Jiráskovo gymnázium Náchod, a college-preparatory high school, located in a town of 20,000 in northeast Bohemia. Before embarking on her trans-Atlantic journey, Teresa did her research on how to have a successful Fulbright experience. Finding the advice from the program alumni to be somewhat daunting and intangible, she began to contemplate how o...