Přeskočit na hlavní obsah

Desítky Fulbrightových stipendistů míří na prestižní americké univerzity

Ve školním roce 2014-15 vyjede v rámci česko-amerického vládního stipendijního program do Spojených států amerických 39 českých stipendistů – studentů, vědců a univerzitních pedagogů i zástupců neziskovek. Během pobytu v USA budou získávat odborné zkušenosti, které po návratu využijí v České republice.

Čeští stipendisté Fulbrightova programu v roce 2014-15

Stipendisté, kteří pro své záměry získali štědrou podporu v rámci tzv. Fulbrightova programu financovaného českou a americkou vládou, byli vybráni v průběhu minulého roku Fulbrightovou komisí, která tento prestižní stipendijní program v ČR spravuje.

Čeští stipendisté míří na řadu prestižních vysokých škol jako jsou např. Yale, Columbia, Stanford, UC Berkeley, George Washington University, Georgia Institute of Technology, Arizona State University, University of Minnesota, University of Washington nebo University of Colorado nebo budou působit ve specializovaných odborných institucích jako je Museum of Modern Art či New York Department of City Planning. Specifickou kategorií jsou pracovníci neziskovek, kteří budou hostovat u amerických organizací s obdobným zaměřením.

Mapa s označením působišť stipendistů

„Naši letošní stipendisté jsou odborníci z mnoha akademických oborů i pracovišť, studenti, vědci, přednášející. V dalších našich stipendijních programech se kratším pobytem snažíme přispět ke zkvalitnění práce českých neziskových organizací i třeba špičkových vědeckých týmů. Programy Fulbrightovy komise nejen pomáhají českým školám a univerzitám, ale propagují i vysokou kvalitu naší vědy ve Spojených státech a bývají prvním impulsem k navázání spolupráce s americkými kolegy na univerzitách,“ říká Hana Ripková, ředitelka Fulbrightovy komise.

Předodletové školení v Americkém centru v Praze

Ačkoliv velká řada držitelů stipendia je z Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR, mezi stipendisty najdeme také odborníky z ČVUT, AMU, Jihočeské univerzity, Univerzity Palackého, Univerzity Pardubice, VUT, České zemědělské univerzity i institucí jako jsou Národní galerie, Uměleckoprůmyslové muzeum, Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy nebo nevládních organizací Člověk v tísni, Dům dětí a mládeže Ulita nebo La Strada.

V USA tak letos budou na výzkumném pobytu studenti doktorských programů jako parazitolog Filip Husník na University of Montana, právnička Eliška Holubová na Yale University nebo literární vědkyně Ina Píšová na University of California Berkeley. Pedagožka Markéta Holubová se zaměří na Pennsylvánské státní univerzitě na rovný přístup ke vzdělávání, molekulární bioložka Petra Schiebertová stráví rok výzkumem na Purdue University.Nové podněty pro české neziskové organizace přinesou po svém americkém pobytu Tomáš Klumpar, v práci s ohroženou mládeží na Praze 3 jistě využije zkušenosti brooklynské organizace Art Start hudebníka Billyho Martina, a Richard Kořínek z olomoucké pobočky Člověka v tísni, který bude ve Wisconsinu srovnávat český a americký přístup k začlenění sociálně vyloučených.

Na pobyt v USA je třeba se dobře připravit a také zvládnout potřebné papírování

V kategorii vědců se na Yale University bude molekulární biolog David Staněk z Ústavu molekulární genetiky věnovat výzkumu stavby buňky. Architektka Pavla Melková z Institutu plánováni a rozvoje bude porovnávat své zkušenosti s oživováním veřejného prostoru ve městě s kolegy na odboru městského plánování radnice v New Yorku a na fakultě architektury Kolumbijské univerzity. Botanik Karel Prach z Jihočeské univerzity bude s americkými odborníky na University of Washington studovat přirozené procesy při obnově člověkem narušených území. Právnička Veronika Tomoszková z Univerzity Palackého se bude ve spolupráci s kolegy na Washington and Lee University zabývat právní úpravou hodnocení vlivů na životní prostředí v legislativě USA a EU.

Také letos pokračuje loňská novinka mezi programy - Letní škola sociálního podnikání, jejímž cílem je evropským studentům představit americkou kulturu, společnost a zkušenosti se sociálním podnikáním. Na tento letní institut letos jako zástupce České republiky vyjel romský student informatiky Filip Sivák z FEL ČVUT.

Seznam všech současných stipendistů se základními informacemi o nich a seznam všech otevřených programů je k dispozici na webu Fulbrightovy komise.

Počet českých stipendistů, kteří od založení Fulbrightovy komise v roce 1991 získali Fulbrightovo stipendium tak dosáhne téměř 800. Díky štědré podpoře Ministerstva školství i americké strany patří česko-americký program dokonce mezi ty větší v Evropě, lídrem je hlavně v počtu vysílaných vědců a přednášejících.

Posláním Komise J. Williama Fulbrighta je podpora vzájemného porozumění mezi občany České republiky a USA prostřednictvím vzdělávacích, vědeckých a kulturních výměn. Komise za tím účelem spravuje česko-americký program vládních stipendií a poskytuje informační a poradenské služby pro zájemce o studium v USA.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kateřina Kallus Brychová: Five Weeks in a Country Where Education Matters

Kateřina Kallus Brychová is a high school teacher. She teaches English at Gymnázium Brno nicknamed "Jaroška." In the summer of 2023, Kateřina participated in the Fulbright SUSI Program (SUSI stands for Study of the US Institutes for Secondary Educators) aimed at school administrators interested in  sociocultural understanding, equitable learning communities, and diversity and inclusion in U.S. education and society. Participants from 20 different countries representing five different continents spent four weeks of the program at California State University in Chico. They took part in multiple seminars and workshops facilitated by university faculty, as well as external experts, toured numerous sites throughout Northern California, and visited schools to explore varied educational paths in California. For the fifth and final week of the Institute, the participants spent a couple of days in Chicago, Illinois and in Washington, D.C. to experience different regions of the U.S. an...

Teresa Contino: A Sense of Ongoing Wonder

Teresa Contino is a creative writer,  a mindful observer, and a fresh Fulbright ETA alumna. In May 2023, she graduated with a B.A. in English and Psychology from Santa Clara University in California. Teresa plans to use concepts of cognitive psychology to design visitors’ experiences in museums and art galleries. To prepare herself for these future plans, Teresa wanted to sharpen her pedagogical skills and broaden her culture perspective by spending a year in an environment significantly different from her own. Given her liberal arts background and passion for literature, mindfulness, crafts, and creative writing, Teresa was placed at Jiráskovo gymnázium Náchod, a college-preparatory high school, located in a town of 20,000 in northeast Bohemia. Before embarking on her trans-Atlantic journey, Teresa did her research on how to have a successful Fulbright experience. Finding the advice from the program alumni to be somewhat daunting and intangible, she began to contemplate how o...