Přeskočit na hlavní obsah

Milena Králíčková: Studium medicíny na Harvardu

Akademický rok 1998/1999 se mi díky stipendiu Fulbrightovy komise podařilo strávit jakožto doktorandce na Oddělení reprodukční endokrinologie Massachusettské všeobecné nemocnice při Harvard University v Bostonu.

Když se zamýšlím nad tím, co mi pobyt přinesl, dá se to rozdělit do několika kategorií – minimálně na úroveň profesní a osobní.

Stipendium mi dalo možnost pracovat rok v laboratoři se světovou úrovní výzkumu hormonální regulace plodnosti. Kromě toho, co jsem se naučila po odborné stránce, jsem se ale naučila i řadu věcí, které mne posunuly lidsky a změnily můj pohled na život jako takový. První z dovedností, kterou jsem před odletem neznala a kterou jsem se naučila v Bostonu, byla kultura týmové spolupráce. V našem bostonském uskupení Američanů, Evropanů, Jihoameričanů a Asiatů jsme se vzájemně respektovali, každý uměl něco a vedoucí oddělení profesor Crowley uměl každému dát přiměřený úkol. Díky každotýdenním schůzkám plnění úkolů kontroloval, někoho povzbuzoval, někoho usměrnil, ale byla to profesionální souhra. Od návratu domů jsem takovou týmovou souhru profesionálů nezažila – je vidět, že minimálně naše generace k tomu nebyla vedena.

V současné době vedu skupinky mladých vědců, doktorandů, studentů a musím se přiznat, že týmovou souhru se teprve učím „dirigovat“. Někdy to dře, ale musíme se naučit pracovat jako tým, jinak to totiž dnes v seriózním biomedicínském výzkumu nejde.

Druhou věcí, kterou mne pobyt naučil, je snaha o rovnováhu mezi sebevědomím a pokorou. Do USA jsem přijela jako naivní děvče z malého města, kterému se podařilo vystudovat medicínu na Karlově univerzitě a začít doktorandské studium. Neustále jsem však svojí skromností provokovala – neuměla jsem „prodat“ to, co jsem věděla, a budila jsem soucit. Dodnes nevzývám nekonečné sebevědomí bez pokory ani naopak. Od pobytu v USA hledám rovnováhu mezi sebeuvědoměním spojeným se sebevědomím a pokorou. Američané používají slovo „sebeláska“, a to ve smyslu „sebe‑přijetí“ – jsem, jaká jsem, a mám své chyby, ale dokážu si odpustit. Když totiž dokážete odpustit sami sobě, spíše pak dokážete odpustit i těm okolo.

Člověk se ve světě, a zvláště v kulturně odlišném světě, může naučit a dozvědět ledacos. Možná namítnete, že ty odborné věci dnes v době moderních technologií sdílíme a nemusíme za nimi létat za oceán. S tím souhlasím. Ty věci, které se tam však díky konfrontaci s jinou kulturou dozvíme sami o sobě, ty se díky moderním technologiím nedozvíme – ty musíme prožít.

Příspěvek je převzat z článku Mileny Králíčkové a Daniela Sosny "Studium v USA očima dvou stipendistů Fulbrightova programu", Unoviny Západočeské univerzity, ročník 2, číslo 4. Milena Králíčková působila v roce 1998-99 jako Fulbright Visiting Student na Harvardově univerzitě.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Teresa Contino: A Sense of Ongoing Wonder

Teresa Contino is a creative writer,  a mindful observer, and a fresh Fulbright ETA alumna. In May 2023, she graduated with a B.A. in English and Psychology from Santa Clara University in California. Teresa plans to use concepts of cognitive psychology to design visitors’ experiences in museums and art galleries. To prepare herself for these future plans, Teresa wanted to sharpen her pedagogical skills and broaden her culture perspective by spending a year in an environment significantly different from her own. Given her liberal arts background and passion for literature, mindfulness, crafts, and creative writing, Teresa was placed at Jiráskovo gymnázium Náchod, a college-preparatory high school, located in a town of 20,000 in northeast Bohemia. Before embarking on her trans-Atlantic journey, Teresa did her research on how to have a successful Fulbright experience. Finding the advice from the program alumni to be somewhat daunting and intangible, she began to contemplate how o...

Kurt Klaus: Letters to Ourselves - On Stuttering, Exploration, and Accomplishing Goals

Kurt Klaus is an English Teaching Assistant. This June, he is wrapping up his 10-month Fulbright grant at Sportovní gymnázium Pardubice, a general college-preparatory high school for athletes located in a regional hub and university town of 90,000. With a B.A. in American Literature and Culture and a B.S. in Cognitive Science, a college-preparatory high school was an obvious placement. As an athlete with experience playing basketball and volleyball in high school, Kurt was excited to meet his colleagues and students in September. While he could have simply tried to blend in, he instead decided to take advantage of a fresh start in a foreign country: to him, this meant embracing his authenticity with all that it contains, including his stutter. Throughout his life, Kurt had developed various strategies to mask his impediment and pretend it didn’t exist. This year, however, in his new role as a teaching assistant, he approached the situation differently. Fast forward to June, and today h...