Přeskočit na hlavní obsah

Daniel Sosna: Studium antropologie na Florida State University

Jedna z nejzajímavějších životních zkušeností se díky Fulbrightově komisi udála v roce 2002 ještě před mým příjezdem na Floridu. Zúčastnil jsem se přípravného třítýdenního kurzu pro zahraniční studenty na Univerzitě v Buffalu. I po deseti letech obtížně hledám slova, která by výstižně popsala sice krátkou, ale intenzivní zkušenost, kdy se mladý člověk spolu s třiceti dalšími cizinci z více jak dvaceti zemí ocitne v jedné budově a společně navštěvuje přednášky, semináře, vaří jídlo a po nocích debatuje o vědě a životě v Jižní Koreji, na Madagaskaru nebo v Argentině.

Samo doktorské studium se od toho českého výrazně liší. Představa, že doktorandy již není nutné příliš vzdělávat a měli by se věnovat primárně dizertační práci, v USA nefunguje. Doktorandi musí projít sérií intenzivních kurzů, které vyžadují maximální nasazení, a po dvou až třech letech teprve obhajují projekt výzkumu, který hodlají realizovat. Odměnou za práci je respekt ostatních. Americké akademické prostředí má jednu obrovskou výhodu – ideologii pozitivní motivace.

Místo českého důrazu na trest za špatné výsledky v USA hraje prim víra ve zlepšení a pozitivní hodnocení kvality. Pochvala a uznání pak lidem dávají křídla a ti jsou ochotni se vrhnout do další práce s ještě větším nasazením.

Užitečným nástrojem vzdělávání je i potlačení hierarchie a kolegialita. Lidé z jedné katedry a univerzity kopou za stejný tým, přestože i mezi nimi existují různé tenze a názorové rozdíly. Kolegiální podpora a sdílení jsou velmi silné. Lidé daleko ochotněji sdílejí nápady, data i metodické postupy. Tuší totiž, že z takového jednání budou v delší perspektivě profitovat všichni zúčastnění.

Odlišné jsou i infrastrukturní podmínky studia a bádání na amerických univerzitách. Celý systém je postaven tak, aby umožnil lidem rozvíjet svůj potenciál. Otázkou není, co lze či nelze, ale jak cíle dosáhnout. Noční pobyt v laboratoři, vlastní uzamykatelná komůrka v knihovně nebo volný tisk dokumentů jsou běžné. Samozřejmě existence školného řadu věcí univerzitě usnadňuje. Přesto nejde pouze o dostatek nebo nedostatek prostředků. Základní rozdíl je v odlišném myšlení. Pedagogové, badatelé a studenti neslouží univerzitě, ale univerzita slouží jim. Celý systém je postaven tak, aby minimalizoval překážky při realizaci vizí.

Příspěvek je převzat z článku Daniela Sosny a Mileny Králíčkové "Studium v USA očima dvou stipendistů Fulbrightova programu", Unoviny Západočeské univerzity, ročník 2, číslo 4. Daniel Sosna v rámci Fulbrightova programu studoval v letech 2002-2007 doktorský program v antropologii na Florida State University.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Czech Prom Season: A Story of a Feathered Raffle Win

Authors: Griffin Trau, Katie Winner, Alanna Powers (current Fulbright ETAs) If you’re an American, chances are we all had similar prom experiences in high school. Usually a few weeks before graduation, boys ask girls to the prom. Girls buy a fancy dress, and boys a nice suit with a matching tie. Prom night consists of about an hour of picture taking with your date and friend group, followed by a ride to prom in a nice car or a limo. The dance itself is about three hours long, and the only people in attendance are typically students at the school with a handful of teacher chaperones. After prom ends, around 10 or 11 p.m., all the students leave and go their separate ways for the night, usually to a post-prom hang out. After attending six (and counting!) Czech proms, I can confidently state that Czech proms are nothing like American proms. At all. My school, Střední Škola Informatiky a Služeb, is a technical school with seven different concentrations of study. Of these seve...

Kateřina Kallus Brychová: Five Weeks in a Country Where Education Matters

Kateřina Kallus Brychová is a high school teacher. She teaches English at Gymnázium Brno nicknamed "Jaroška." In the summer of 2023, Kateřina participated in the Fulbright SUSI Program (SUSI stands for Study of the US Institutes for Secondary Educators) aimed at school administrators interested in  sociocultural understanding, equitable learning communities, and diversity and inclusion in U.S. education and society. Participants from 20 different countries representing five different continents spent four weeks of the program at California State University in Chico. They took part in multiple seminars and workshops facilitated by university faculty, as well as external experts, toured numerous sites throughout Northern California, and visited schools to explore varied educational paths in California. For the fifth and final week of the Institute, the participants spent a couple of days in Chicago, Illinois and in Washington, D.C. to experience different regions of the U.S. an...

Teresa Contino: A Sense of Ongoing Wonder

Teresa Contino is a creative writer,  a mindful observer, and a fresh Fulbright ETA alumna. In May 2023, she graduated with a B.A. in English and Psychology from Santa Clara University in California. Teresa plans to use concepts of cognitive psychology to design visitors’ experiences in museums and art galleries. To prepare herself for these future plans, Teresa wanted to sharpen her pedagogical skills and broaden her culture perspective by spending a year in an environment significantly different from her own. Given her liberal arts background and passion for literature, mindfulness, crafts, and creative writing, Teresa was placed at Jiráskovo gymnázium Náchod, a college-preparatory high school, located in a town of 20,000 in northeast Bohemia. Before embarking on her trans-Atlantic journey, Teresa did her research on how to have a successful Fulbright experience. Finding the advice from the program alumni to be somewhat daunting and intangible, she began to contemplate how o...